Hopp til innhold

Søk støtte

Tilskuddsordning - Kulturrådet

Kunstnerassistentordningen

Se vedtakslister

Viktig melding:

Ny søknadsportal

Kulturdirektoratet innfører ny søknadsportal, denne ordningen er blant de første som prøver den nye løsningen. Dette innebærer at pålogging og registrering av bruker er nytt, som betyr at tidligere søkere må registrere seg som søker på nytt. Brukergrensesnittet er nytt, og søknadsskjemaet ser annerledes ut, men vi spør hovedsakelig om det samme som tidligere. Det er ingen endringer i hvordan søknader blir behandlet av Kulturrådet. Blant endringene i den nye portalen er at du kan gjøre endringer i søknaden etter at den er sendt inn, frem til søknadsfristens utløp. Har du spørsmål, ta kontakt med brukerstøtte.

 

Kunstnerassistentordningen har fått nye retningslinjer i 2024. Det er viktig å sette seg inn i disse før det søkes til ordningen.  

 

For praktisk informasjon og råd om ordningen, se også Unge Kunstneres Samfunds håndbok «9 til 5», som ble lansert i 2023. 

Søknadsfrist

des

03

2024

Kl. 13:00

Formål

Kunstnerassistentordningen skal gi kunstnere i etableringsfasen anledning til å arbeide som assistent for en mer etablert kollega i en 50 prosent stilling i ett eller to år. Målet med ordningen er å utvikle unge kunstnerskap. I 2025 er det 14 tilskudd à kr 325 000. Assistenten vil parallelt med assistentstillingen kunne opprettholde egen kunstnerisk praksis og motta andre typer tilskudd.

Ordningen skal bidra til erfarings- og kompetanseoverføring mellom etablerte og nyutdannede kunstnere, samt profesjonalisere og øke inntektsmulighetene for begge parter. 

 

Åpne alle

Forvaltning av ordningen

Kulturrådet forvalter ordningen og midlene kommer fra Kulturfondet. Kulturdirektoratet er sekretariat. 

Hva kan det søkes tilskudd til?

Det kan søkes om tilskudd til å ansette en assistent i 50 prosent stilling i ett år, med mulighet for forlengelse i inntil ett år. Tilskuddet gis som en fast sum til søker. Beløpet skal dekke lønn, arbeidsgiveravgift og yrkesskadeforsikring.

Om lønn: Lønnen fastsettes av Kulturrådet og er lik trinn 50 i hovedlønnstabellen for ansatte i staten i søknadsåret, pluss cirka fire prosent. Lønnen er fast i tilskuddsperioden. Summen som går til lønn, inkluderer også feriepenger, og utbetales i 12 månedlige rater. Assistenten har rett på fire ukers ferie med lønn.

Om pensjon: Arbeidsgiveren oppfordres til å opprette pensjonsordning for assistenten jf. Lov om obligatorisk tjenestepensjon, selv om stillingsprosenten er mindre enn lovens minstekrav.

Overskytende beløp - etter at lønn, arbeidsgiveravgift, yrkesskadeforsikring og ev. pensjon er betalt - er tilskudd til den etablerte kunstnerens utgifter i forbindelse med administrasjon og regnskap.

Hva det ikke kan søkes tilskudd til?

Det kan ikke søkes om tilskudd til prosjekter eller tiltak som faller utenfor kunstnerassistentordningens formål.

Tilskuddet omfatter utgifter til ansettelse og det kan ikke søkes om reisestøtte eller produksjonsmidler.

Hvem kan søke?

Kunstnerassistentordningen retter seg mot profesjonelle, visuelle kunstnere som kan dokumentere høy kunstnerisk aktivitet og kvalitet. Med visuelle kunstnere menes her billedkunstnere, kunsthåndverkere og fotografer.

Det er den etablerte kunstneren som søker. Søkeren skal ha en intensjonsavtale med en assistent. Avtalen vedlegges søknaden. Den etablerte kunstneren skal ha minst fem års erfaring som aktiv kunstner.

Assistenten skal være i etableringsfasen. Etableringsfasen regnes, fra det året søknaden sendes inn, inntil fem år etter endt utdanning eller til og med fylte 35 år.

Verken søkeren eller assistenten kan være under utdanning eller være tilsatt i en kunstnerisk forskerstilling mens de er en del av kunstnerassistentordningen. Også kunstnergrupper kan søke. Gruppen må oppgi hvem som skal være kontaktperson for assistenten.

Begge skal i hovedsak bo og ha sitt virke i Norge. Når det anses som rimelig, kan det gjøres unntak for den etablerte kunstneren. Dersom assistenten har statsborgerskap utenfor EU/EØS må det legges ved dokumentasjon på oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. Se mer om dette på www.udi.no. Dokumentasjonen skal lastes opp i søknaden.

Begge skal i hovedsak bo og ha sitt virke i Norge. Når det anses som rimelig, kan det gjøres unntak for den etablerte kunstneren. Dersom assistenten har statsborgerskap utenfor EU/EØS må det legges ved dokumentasjon på oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. Se mer om dette på www.udi.no. Dokumentasjonen skal lastes opp i søknaden.

Krav til søknaden

Søknaden skal leveres via Kulturrådets elektroniske søknadsportal innen utløpet av søknadsfristen. Søknaden må tilfredsstille de til enhver tid gjeldende krav og retningslinjer som er fastsatt av Kulturrådet. Søknader som ikke er kommet inn før søknadsfristens utløp, eller som faller utenfor ordningen, vil bli avvist.

Kulturdirektoratets skjema skal brukes. Her skal formål og begrunnelse for samarbeidet, samt søkerens konkrete planer for perioden beskrives.

Vedleggene skal samles i to samledokumenter i pdf-format, ett med dokumenter om den etablerte kunstneren og ett med dokumenter om assistenten:

  • Den etablerte kunstnerens samledokument skal omfatte cv, visuell dokumentasjon av tidligere arbeider, samt intensjonsavtalen mellom den etablerte kunstneren og assistenten
  • Assistentens samledokument skal omfatte cv, motivasjonsbrev, visuell dokumentasjon av tidligere arbeider, eventuell oppholds- og arbeidstillatelse, og beskrivelse av planer for søknadsperioden

Merk: cv skal være maks to sider, og motivasjonsbrev og beskrivelse av planer maks én side hver. Visuell dokumentasjon av tidligere arbeider skal omfatte maks sju bilder eller andre vedlegg. Eventuelle lyd- eller video-vedlegg skal være maksimalt tre minutter per fil.

Dersom assistenten har statsborgerskap utenfor EU/EØS, må de ha oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. Dersom tillatelse ikke foreligger innen søknadsfristen, må det vedlegges en plan for søknadsprosessen. Ved aksept av kontrakt må oppholds- og arbeidstillatelse fremlegges. Se mer om oppholds- og arbeidstillatelse på Utlendingsdirektoratets nettside.

Søknader må mottas innen oppsatt frist og må falle inn under ordningen for å bli behandlet. Øvrige søknader blir avvist.

Søknadsskjema

Les utlysingsteksten nøye før du begynner å fylle ut det elektroniske søknadsskjemaet. 

Har du problemer med å logge deg på eller sende vedlegg?

Se brukerstøtte

Anbefalte nettlesere

For best mulig brukervennlighet i skjemaet anbefaler vi at du benytter følgende nettlesere: MAC = Safari 6 eller nyere. PC = Internet Explorer 9 eller nyere.

Utenlandsk søker/Foreign applicant

Har du ikke norsk fødselsnummer eller D-nummer, må du kontakte support senest 14 dager før søknadsfrist. If you do not have a Norwegian social security number or D-number, contact support@kulturdirektoratet.no no later than 14 days before application deadline.

Vurdering av søknaden

I vurderingen av alle søknader til Norsk kulturfond blir det lagt vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kvalitet. Søknadens relevans i forhold til ordningens formål vurderes også. Andre hensyn som vektlegges i den samlede prioriteringen er gjennomføringsevne, geografisk spredning og bredde i uttrykk, stemmer og sjangre. 

Det legges vekt på utvikling av kunstnerskap for begge samt muligheter for å styrke profesjonalitet, produktivitet og inntektsmulighet. Motivasjonsbrevet til assistenten skal vekte det faglig utbyttet av assistentarbeidet, og beskrive planer for utstillinger og prosjekter i det kommende året. Den etablerte kunstnerens refleksjon over det å ha en assistent blir også vektlagt.

Hvem vurderer søknadene?

Søknadene vurderes av medlemmer av:

Faglig utvalg for visuell kunst

Disse er oppnevnt av Norsk kulturråd. Fagutvalget gjør sine vurderinger på grunnlag av faglig og kunstnerisk skjønn i samsvar med Kulturfondets formål.

 

Slik behandles søknaden

Se hvordan søknadene blir behandlet, fra søknaden blir sendt inn til vedtakene blir offentleggjort.

Slik behandles søknaden - Norsk kulturfond

Vilkår for utbetaling og oppstart

Utbetaling

Når vedtak er fattet i Kulturrådets fagutvalg vil søkeren få skriftlig beskjed, normalt ca. 3 måneder etter søknadsfristen.

Assistenten kan ikke begynne i stillingen før søkeren har mottatt bekreftelse på tilskudd. Bekreftelsen følges av en kontrakt som skal returneres sammen med signert arbeidsavtale mellom søkeren og assistenten.

Søkeren plikter å gjøre assistenten kjent med ordningens retningslinjer før signering av kontrakten. Når kontrakten og arbeidsavtalen er godkjent vil 50 prosent av tilskuddet bli utbetalt. Tilskuddet utbetales til søkeren, det vil si den etablerte kunstneren.

Den etablerte kunstnere er arbeidsgiver for assistenten og er ansvarlig for utbetaling av lønn med skattetrekk. Den etablerte kunstneren er også ansvarlig for innbetaling av skatt, arbeidsgiveravgift og yrkesskadeforsikring. Fem måneder etter at kontrakten med Kulturrådet er inngått skal søkeren sende en kortfattet statusrapport med foreløpig regnskap. Når denne statusrapporten er mottatt og godkjent vil den siste delen av tilskuddet bli utbetalt.

Bortfall av tilskudd - akseptfrist

Tildelingen faller bort dersom den ikke er akseptert innen fastsatt frist. Eventuell utsettelse av akseptfristen forutsetter skriftlig søknad før fristens utløp.

Endringer i prosjektet

Vesentlige endringer i avtalen mellom etablert kunstner og assistent, budsjett eller tidsplan må omsøkes skriftlig og godkjennes av Kulturrådet.

Tilbakebetaling av tilskudd

Tilskuddsmidler som ikke nyttes etter forutsetningene skal tilbakebetales til Kulturrådet.

Kulturrådet kan holde tilbake tilskudd som ikke er utbetalt og kreve at utbetalte tilskudd betales tilbake dersom det avdekkes at tilskuddet ikke nyttes etter forutsetningene, at tilskuddet er gitt på bakgrunn av urette opplysninger eller at det foreligger andre vesentlige brudd på vilkårene.

Andre betingelser

Det skal gjøres kjent at prosjektet er støttet av Norsk kulturråd.

Logo kan lastes ned fra Norsk kulturråds nettsider

Norsk kulturråd forutsetter at virksomheter honorerer kunstnere og fagpersoner i tråd med gjeldende avtaler, vederlagsordninger og anbefalte satser, der dette er relevant. Dette skal framkomme av rapport og regnskap.

Rapportering og regnskap

Tilskuddsmottaker (den etablerte kunstneren) skal sende inn sluttrapport senest tre måneder etter sluttdatoen for ansettelsesforholdet. Dersom det ikke er avtalt utsettelse med Kulturrådet, gjelder sluttdatoen som er oppgitt i søknaden. 

Rapporten skal gjøre rede for gjennomføringen av planer som fremgår i avtalen, videre beskrives samarbeidet og hva som er gjennomført og oppnådd i perioden, gjerne supplert med visuelt materiale. Assistenten lager en egen rapport som beskriver ansettelsesperioden og hvordan kunstnerskapet har utviklet seg.

Regnskapet skal vise hvordan tilskuddet er brukt og settes opp slik at det kan sammenholdes med innsendt budsjett.

Hvordan sende inn rapporten?

Alle tilskuddsmottakere som aksepterer sin kontrakt etter 2. november 2017, skal rapportere via Altinn.

Du vil få to varsler om rapportering. Det første kommer tre måneder før rapporteringsfristen og det andre to uker før fristen. Disse varslene kommer i din meldingsboks i Altinn. Hvis du ikke rapporterer innen fristen, bortfaller resten av tilskuddet automatisk. Les artikkel om strengere oppfølging.

Hvis du har behov for å utsette en rapporteringsfrist, ta kontakt med saksbehandler i god tid før fristen slik at vi kan vurdere utsettelse. Hvis du venter til rapporteringsfristen har gått ut vil eventuelle gjenstående midler automatisk bli trukket tilbake. Også allerede utbetalte midler kan kreves tilbakebetalt. Ikke utbetalte midler vil bli tilbakeført til Kulturfondet, og kommer annen kunst og kultur til gode.

Evaluering

I forbindelse med evaluering av ordningen plikter tilskuddsmottaker å fremlegge etterspurt dokumentasjon dersom Kulturrådet krever det.