Vil at flere skal få øynene opp for visuell kunst
Hvordan kan det visuelle kunstfeltet bli mer synlig og mer åpent for publikum? Kulturrådet har denne våren gjennomført et forsøksprosjekt der fem aktører har fått prøve ulike metoder for å nå ut til et større publikum og på sikt øke salget av kunst. Nå er de klare for å dele sine erfaringer.
Kulturrådet har det siste halvannet året hatt et forsøksprosjekt rettet mot synliggjøring og markedsføring på det visuelle kunstfeltet. Prosjektet er en del av Kulturrådets satsing på kulturøkonomi og kreativ næring.
Høsten 2020 ble Kunsthall Oslo, Landsforeningen Norske Malere, Tableau, Kulturmeglerne og Kunstforeningene i Bodø og Trondheim, samt kunstnergruppen Alt Går Bra tildelt 250.000 kroner hver for prøve ut nye metoder og modeller for å synliggjøre og markedsføre visuelle kunst. Nå er resultatene klare og de fem aktørene er klare for å dele sine erfaringer. Det vil skje gjennom sluttrapporter fra de fem aktørene og et åpent seminar som arrangeres 3. september.
Se arrangementet direkte her fra kl 10.00 den 3. september.
Kulturrådet from dStream.no on Vimeo.
Før den tid kan du få smakebiter fra prosjektene i filmen vi har laget om prosjektet.
Ser frem til å dele erfaringer
Kulturrådets pilotprosjekt for visuell kunst ble igangsatt med en rapport som kartla det visuelle kunstfeltets markeds- og næringspotensial.
- Rapporten viste at potensialet for å nå ut til flere med visuell kunst er stort, men at gallerier og visningssteder for mange oppfattes som litt lukkede arenaer. Et av målene med forsøksprosjektet har derfor vært å finne prosjekter med stort lærings- og overføringspotensiale, , forteller prosjektleder Monica Larsson.
Hun er veldig fornøyd med gjennomføringen av prosjektene og ser at både Kulturrådet og de som har vært med, har lært mye om hvordan man kan finne nye måter å nå ut til publikum og å styrke sin inntjening på sikt, uten å gå på kompromiss med kunstens kvalitet eller identitet.
Nå gleder hun seg til å invitere til seminar for å dele lærdom og erfaringer.
Ser en holdningsendring
Pilotprosjektet har også hatt støtte fra en referansegruppe, bestående av kunstnere, kuratorer og andre ressurspersoner fra det visuelle kunstfeltet. Johanne Nordby Wernø har ledet gruppen, og hun mener at hun de siste årene har sett en holdningsendring i feltet, som speiles godt i pilotprosjektene.
- Mange gallerier og visningssteder for visuell kunst sier selv de har for lite erfaring med markedsføring, og snakker sjelden om økt inntjening. Pilotprosjektene viser at det går an å finne måter å utforme markedsføringen på, uten at det går på bekostning av kunsten, sier Wernø.
- Har merket effekten godt
Kunsthall Oslo står bak et av prosjektene som er med i piloten. De har samarbeidet med tjenestedesignbyrået EGGS for å undersøke et nytt marked for salg av kunsttjenester, med mål om å synliggjøre institusjonen og gi Kunsthallen et nytt økonomisk ben å stå på.
- Vi har erfart at nettverksbygging mot bedriftsmarkedet både kan være gøy, og kan bidra til entusiasme rundt Kunsthallens program, utover dette konkrete prosjektet. Denne piloten skulle være et undersøkende prosjekt, men vi har faktisk landet to konkrete oppdrag i prosjektperioden, sier daglig leder ved Kunsthall Oslo, Kathrine Wilson.
Hun er veldig glad for at pilotprosjektet har gitt Kunsthallen mulighet til å gå mer systematisk til verks med disse målsettingene, og ser at flere institusjoner og visningssteder kunne dratt nytte av å i større grad tilnærme seg bedriftsmarkedet.
Wilson har også satt pris på nettverket som de fem prosjektene har jobbet i.
- Det har vært svært inspirerende å se hvordan de andre i nettverket har jobbet, og det har økt prosjektets verdi å lære av hverandres piloter, å kunne diskutere overraskelser, utfordringer og erkjennelser, sier Wilson.
Om seminaret 3. september
Erfaringer fra pilotprosjektene vil deles med resten av feltet i et åpent seminar 3. september. Her vil du kunne få med deg presentasjon av gode metoder, verktøy som kan være relevante for flere å ta i bruk, og diskusjoner om noen av de prosjektansvarliges erfaringene fra pilotene. Tid og sted og program vil bli annonsert i august.
Om filmen
Øverst i saken kan du se en film om prøveprosjektet, og få et dypdykk i to av pilotprosjektene. Landsforeningen Norske Malere har utforsket hvordan de kan nå ut til nye publikumssegmenter. De har samarbeidet med kommunikasjonsbyrået Anorak for å utvikle målrettede strategier, og produktet og kampanjen «Tjuvlånt». I Bergen har kunstnergruppen Alt Går Bra samarbeidet med en rekke samarbeidspartnere for å forbedre eksisterende formidlingsstrategier og utforske nye modeller for å engasjere nytt publikum.