Viktig utstillingsvindu for norske kunstnere
Nordic Matters foregår på Southbank Centre i London. Royal Festival Hall er en del av senteret.
Den nordiske kunstmønstringen Nordic Matters åpnet i London på fredag. Kulturrådets direktør Kristin Danielsen var til stede på åpningen og hadde i tillegg et samarbeidsmøte med de nordiske kulturrådslederne.
Nordic Matters vil pågå gjennom hele 2017 på Southbank Centre, det største kunstsenteret i Storbritannia. Gjennom hele året skal nordisk kunst, litteratur, dans, design, mat, teater, debatter og musikk stå på plakaten i London. Festivalen er kuratert av senteret og støttet økonomisk av Nordisk ministerråd og de respektive nordiske landene. Kristin Danielsen, direktør i Kulturrådet er opptatt av hva dette vil bety for norske kunst- og kulturarbeidere.
- Slike store markeringer av norsk eller nordisk kunst er utmerkede utstillingsvinduer for norske kunstnere. Det er en anledning for norske kunstnere til å vise seg frem for et annet og her meget profesjonelt publikum. Gitt et begrenset hjemmemarked er slike jobber i utlandet for mange helt nødvendige. De får møte internasjonale kolleger for inspirasjon og mulig fremtidig samarbeid og ikke minst blir de eksponert for internasjonale og toneangivende kritikere. Langtidseffekten av dette er vanskelig å måle, men det viktigste er kanskje muligheten for å skape nye kontakter, møte agenter, management eller andre som igjen gir nye markedsmuligheter på sikt. Til sammen er derfor slike mønstringer en viktig brikke i et godt koordinert og effektivt arbeid for å sikre at norske kunstnere gjør seg gjeldene også utenfor Norge, sier Danielsen.
Kulturrådet med støtte til kunstnerne
Kulturrådet støtter ikke mønstringen direkte, men støtter kunstnerne som deltar på ulike måter.
Moddi opptrådte på åpningen av festivalen. For å understreke den skandinaviske verdien ytringsfrihet spilte han bl.a. "Army dreamers" av Kate Bush. Låten ble i sin tid sensurert av BBC på grunn av Falklandskrigen.
- Kulturrådets rolle er ikke spesifikt rettet mot et arrangement som Nordic Matters men mot kunstnerskapene som vises frem, sier Danielsen og påpeker at dette henger tett sammen. - Det er stort sett alltid slik at norske kunstnere som jobber i utlandet har vært innom Kulturrådets ordninger i en eller annen form. Det er ikke så mange av de norske kunstnerne som deltar på Nordic Matters som er offentliggjort ennå, men de tre som er opptrådte under åpningsarrangementet, Ingrid Torvund, Moddi og Nils Bech, har alle mottatt tilskudd fra Kulturrådet i en eller annen form. Ingrid Torvund fikk prosjektstøtte fra Fond for lyd og bilde og Kulturfondet i 2015 og 2016, arbeidsstipend for yngre nyetablerte kunstnere 2016 og utstillingsstøtte til kunstnere i etableringsfasen 2014. Moddi fikk støtte fra musikerordningen i 2014 og 2016, publiseringsstøtte til musikkinnspillinger i 2013 og støtte fra Fond for lyd og bilde i 2013. Nils Bech har bl.a. fått publiseringsstøtte for musikkinnspillinger og diversestipend.
Kultur definerer hvem vi er
Danielsen er opptatt av hvor viktig kunst er for oppfattelsen av Norge ute i verden og at kunstnere er premissgivere for å bygge en nasjons omdømme.
- Kultur påvirker ikke bare oppfatningen av oss som nasjon ute, den definerer hvem vi er, sier hun. - Se på musikkscenen vår med alt hva den innebærer fra Andsnes til Kygo og Kvelertak, Jo Strømgrens og Verdensteatrets unike sceneunivers eller Jon Fosses og Finn Iunkers dramatikk. Prøv å ta vekk alt dette og se hva som blir igjen. Jeg er fristet til å spørre – hvordan kan en nasjon i det hele tatt snakke om et internasjonalt omdømme uten å inkludere sine kunstnere? Munch og hans «Skrik» er det mest kjente, visuelle uttrykket som forbindes med Norge.
Southbank Centre
Southbank Centre er et multisenter med galleri, konsertscener, samlinger og arkiver, filmsenter og mye mer. Det har betydd mye for Londons kulturliv siden 50-tallet og er plassert på South Bank ved Themsen. Senteret har 25 millioner besøkende i løpet av året, like mange som det bor i Norden til sammen.
- Det er Storbritannias største kunstsenter og det sier litt, sier Danielsen. - Det jeg er mest imponert over er arbeidet de har gjort de siste 10-15 årene med «new audience development». Her har de virkelig greid å trekke til seg bredden av befolkningen. På Southbank Centre går «alle», uavhengig av inntekt, utdanning, kjønn eller etnisitet. Det er imponerende i en så sammensatt by som London og er resultatet av målrettet arbeid over tid. Selv husker jeg senteret godt fra studietiden. De hadde alltid studentbilletter til fem pund på mandager. Jeg så de aller beste, europeiske samtidsdanseforestillingene der på 90-tallet, noe som ville vært umulig i en normalt smal studentøkonomi. Så blir det spennende å se om de klarer å trekke publikum også til den nordiske satsingen, de har i det minste de beste forutsetninger.
Her kan du lese om mer om Nordic Matters