Om søknadsrunden
132 søknader kom inn til fristen 3. juni 2020. Av disse ble to avvist fordi det ble søkt tilskudd til aktivitet som lå utenfor ordningens formål eller fordi det ble søkt tilskudd til avlyste konserter. Én søknad ble avvist fordi den kom inn etter søknadsfrist. Én søknad ble trukket av søker. To søknader fikk utsatt behandling.
Det ble løftet fire habilitetssaker. I de fire sakene ble det aktuelle utvalgsmedlemmet funnet inhabil, og fratrådte under behandlingen av den aktuelle saken.
Fire søknader omhandlet festivaler som skal gjennomføres i 2020. Ingen av disse ble innvilget tilskudd.
64 av søknadene har begrunnet deler av eller hele søknaden med koranasituasjonen. Av disse er det 34 som eksplisitt oppga tapte billettinntekter. 13 oppga at de skulle, eller muligens skulle, gjennomføre strømmede konserter. Kun tre av disse redegjorde klart for en betalingsordning for strømmede konsertene.
Søknadene som kom inn denne runden fordelte seg slik på sjangerkategoriene:
Sjanger | Antall søknader | Andel av totalt antall søknader | Vedtatte bevilgninger | Innvilgelsesprosent |
---|---|---|---|---|
Flere sjangre musikk | 46 | 35 % | 27 | 59 % |
Jazz/improvisasjonsmusikk | 14 | 11 % | 9 | 64 % |
Folkemusikk/tradisjonsmusikk | 4 | 3 % | 3 | 75 % |
Verdensmusikk | 3 | 2 % | 1 | 33 % |
Klassisk/samtidsmusikk | 27 | 20 % | 15 | 56 % |
Populærmusikk | 38 | 29 % | 10 | 26 % |
Fordelt på fylkene, så antall søknader og vedtak slik ut:
Fylke | Antall søknader | Andel av totalt antall søknader | Vedtatte bevilgninger | Innvilgelsesprosent |
---|---|---|---|---|
Agder | 9 | 7 % | 4 | 44 % |
Innlandet | 8 | 6 % | 2 | 25 % |
Møre og Romsdal | 6 | 5 % | 4 | 67 % |
Nordland | 6 | 5 % | 3 | 50 % |
Oslo | 34 | 26 % | 16 | 47 % |
Rogaland | 7 | 5 % | 3 | 43 % |
Troms og Finnmark | 8 | 6 % | 5 | 63 % |
Trøndelag | 12 | 9 % | 9 | 75 % |
Vestfold og Telemark | 14 | 11 % | 6 | 43 % |
Vestland | 15 | 11 % | 4 | 27 % |
Viken | 13 | 10 % | 9 | 69 % |
27 av søkerne oppga at de hadde konserter rettet mot barn og unge og 18 av disse mottok tilskudd. 3 av tilskuddsmottakerne rettet seg i sin helhet mot aldersgruppen.
7 av søkerne skulle arrangere konserter med samiske utøvere og 5 av disse ble innvilget
12 søkere skulle gjennomføre helt eller delvis sine konserter på kulturhus og 7 ble innvilget tilskudd.
15 av søkere skulle gjennomføre sine konserter helt eller delvis sine konserter i kirker, hvor av 9 hadde all sin omsøkte aktivitet i kirken. 9 av disse mottok tilskudd.
9 av søkerne beskrev klima- og miljøinsentiver. 7 av disse ble innvilget.
Denne runden var det 6 ungdomslag som søkte støtte til arrangørvirksomhet. Alle mottok tilskudd. 5 av disse er nye søkere på ordningen. Disse søknadene ble samlet vurdert som et positivt initiativ og til å være et godt arrangørpotensial i nettverket av forskjellige ungdomslag rundt omkring i Norge.
I den overordnede vurderingen la utvalget særlig vekt på bevisst tenkning i programmeringen, omfang, geografisk spredning, historikk og gjennomføringsevne, realistisk budsjettering av utgifter og finansieringsplan.
Omtrent halvparten av søknadene redegjorde ikke for koronasituasjonen, verken når det gjelder tiltak eller hvordan de generelt var påvirket av situasjonen. Dette var ikke et eksplisitt krav stilt til søkerne, men i utlysningen var ordningen midlertidig utvidet til å dekke flere koronarelaterte endringer og tiltak. Utgifter til dette kunne tas med i budsjettet og danne grunnlag for en høyere søknadssum. At kun halvparten av søkerne redegjorde for koronasituasjonen, fremsto for både utvalg og administrasjon som overraskende.
57 av søknadene søkte midler til aktivitet i 2021, og de kan derfor være avventende med å legge for mye vekt på eventuelle justeringer og endringer i aktiviteten grunnet koronasituasjonen. En annen grunn kan også være at det er ulikt hvor mye noen av søkerne er preget av situasjonen, da enkelte har en publikumsoppslutning som ikke tilsier drastiske endringer.
Et annet generelt inntrykk er at det var en del uklarheter i søknadene når det gjaldt smittevernstiltak: Et mindretall av søknadene oppga strømmede konserter som et alternativ, og det var mye usikkerhet rundt antall strømmekonserter, betalingsform og gjennomføring i de fleste av disse. Det var også få som eksplisitt argumenterte med lavere billettinntekter, selv om de generelt redegjorde for utfordringer vedrørende smittevern.
Utvalget har også gjort nye vurderinger og prioriteringer på grunn av koronasituasjonen, blant annet ved å justere enkelte tilskuddsmottakere opp fra tidligere bevilgninger grunnet økte utgifter og reduserte inntekter. Kravet til kvalitet har fortsatt vært det samme. Utvalget valgte ikke å prioritere søknader som utelukkende var til smittevernstiltak. Begrunnelsen for dette var at de er usikre på i hvilken grad dette vil åpne opp en praksis som ikke er håndterbar gitt rammen for ordningen.
Det er på det nåværende tidspunkt ingen indikasjoner på at nedgangen i antall søknader skyldes koronasituasjonen. Dette er ikke det samme som å konkludere med at det ikke er aktører som har avsluttet sin virksomhet grunnet denne situasjonen.
Utover utvalgets vurderinger og prioriteringer sett i lys av koronasituasjonen, ble det gjort flere av de samme overordnete grepene som tidligere; blant annet ved å ta særlig hensyn i kirkemusikksøknader og øke bevilgningen til de mer etablerte og større arrangørene.
Ti av de omsøkte tiltakene var gratiskonserter. Ingen av disse ble bevilget tilskudd. Gratiskonserter – også digitale – kan være med på å undergrave publikums betalingsvilje og kan på sikt redusere artisters og arrangørers inntjeningsmuligheter. Det var som vanlig et stort spenn i hvor stor del av budsjetterte inntekter i øvrige søknader som er billettinntekter. Billettinntekter utgjorde alt fra 0,3% til 81,7% av søknadenes totalbudsjetter. Billettinntekter utgjorde 50% eller mer av totalbudsjettene i 17 saker.
Administrasjonens og utvalgets holdning er at det er klokt å holde de opprinnelige formålene med arrangørordningen adskilt fra arrangørenes behov for kompensasjon som følge av publikumsbegrensninger knyttet til regler for smittevern, slik at søknader om kompensasjon primært ikke skal rettes til arrangørordningen. Samtidig er det viktig å understreke at feltet i stor grad står overfor en situasjon hvor hver konsertproduksjon vil være mer kostnadskrevende i lang tid fremover, og at det er vanskelig å helt se bort fra dette i søknadene og behandlingen av dem. Behov for kompensasjon med bakgrunn i gjeldende smittevernregler, henvises til egne ordninger for dette.
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.6.2020 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 26. - 27.8.2020
-
Vedtak i rådsmøte: 23. - 24.9.2020
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Sjanger | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|