Jakter på de unges respons
Hva opplever og tenker barn og unge om kunst? Med tiltaket Ung respons vil Kulturrådet at de selv uttrykker sine tanker om kunst.
De siste ti-femten årene er norske barn og ungdommers møte med kunst i ulike former og format økt. Det er særlig Den kulturelle skolesekken og de kommunale kulturskolene som sikrer og representerer dette tilbudet.
De kulturpolitiske målsettingene er at alle, eller flest mulig, skal få et opplærings- og opplevelsestilbud på høyt nivå. Men selv om de praktisk-estetiske fagene i grunnskolen er på vikende front, er det resultater. Barn og unges kulturelle kompetanse øker og temaer og uttrykk i kunsttilbudet reflekterer tydeligere de unges livsverden. Også nasjonale og regionale kunstinstitusjoner bidrar for å nå ambisjonen.
Tar selv initiativ
Faglig utvalg for barne- og ungdomskultur ga i fjor en million kroner til tiltaket Ung respons – i møte med kunst og kultur. Barn og unge i aldersgruppen 6 til 20 år kan søke om støtte fra dette tiltaket. Målet er å gi midler til prosjekt der de unge tar initiativet selv.
- De fleste voksne tenker vel at et praktisk-estetisk og godt kunsttilbud for barn og ungdom er viktig og nødvendig; for deres personlige utvikling og for å hente frem bredden av iboende talenter og egenskaper. Men hva opplever og tenker unge selv om kunst? spør Rolf Engelsen, prosjektleder for Kunstløftet.
Det er Kulturrådets utviklingsprosjekt Kunstløftet som står bak tiltaket Ung respons. Målet er å bidra til økt interesse, kvalitet og anerkjennelse for kunst for de unge.
Med Ung respons inviterer Kulturrådet barn, ungdom og unge voksne til å si sin hjertens mening om kunst og kultur.
- I løpet av våren utlyser vi midler til disse målgruppene, slik at de selv kan sette ord eller uttrykk på sine egne tanker og opplevelser. Det vil være viktig at de unges respons uttrykker det de selv mener er viktig – også det de opplever som mangler. Det er selvfølgelig også lov til å være kritisk. Og de kan benytte seg av veiledning og råd fra voksne hvis de har behov for det, sier Engelsen.
Sosiale medier
For å nå barn, unge og unge voksne vil Kulturrådet henvende seg til dem på blant annet skoler, kulturskoler og fritidsklubber – og selvfølgelig i sosiale medier.
- Dagens unge er framtidens publikummere. I andre sammenhenger kan unge oppfattes som ukritiske konsumenter. Det er viktig at de unge blir fortrolige med at deres egen opplevelse og deres kritiske og kreative evner er like betydelige som kunst- og kulturtilbudet selv. Det knytter seg forventninger til hva de unge stemmene og uttrykkene vil fortelle, sier Engelsen.
Mer informasjon om Ung respons kommer.
Faglig utvalg for barne- og ungdomskultur bevilger 1 million kroner til Ung respons