Veiledning til budsjettsøknadsskjema
Denne siden gir veiledning til utfylling av budsjettsøknad for 2026 for virksomheter som søker om tilskudd i Altinn. Frist for å levere budsjettsøknad for 2026 er 1. desember 2024 kl. 23.59.
Regnskap for 2023 og budsjett for 2024 er forhåndsutfylt
I skjemaet er opplysninger om regnskap for 2023 og budsjett for 2024 forhåndsutfylt, og kan ikke redigeres. Tallene er hentet fra virksomhetens tidligere innsendte skjemaer.
Virksomheten skal bare levere budsjett for 2026, ikke arbeidsbudsjett for 2025
Virksomheten skal bare fylle ut opplysninger for budsjettåret 2026, med ett unntak: summen i feltet for ordinært driftstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet under «Budsjett 2025». Dette feltet er forhåndsutfylt med foreslått beløp for ordinært driftstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet for 2025, jf. Prop. 1 S (2024–2025). Feltet kan redigeres, men det skal bare gjøres om det forhåndsutfylte tallet er feil. Arbeidsbudsjett for 2025 skal ikke leveres sammen med budsjettsøknaden for 2026. Det skal i stedet leveres i rapporteringsskjemaet for 2024, som har frist 1. mars 2025.
Virksomheter som planlegger å søke tilskudd for 2026 fra Kulturrådet eller Kulturdirektoratet, skal legge inn dette som «Andre offentlige tilskudd» fra «Kulturrådet/Kulturdirektoratet» i skjemaet. Dette må kommenteres og spesifiseres, og det må opplyses om midlene kommer fra Kulturrådet eller fra Kulturdirektoratet.
Virksomheten kan søke om inntil tre nye tiltak
Virksomheter kan søke om økning i det ordinære driftstilskuddet for inntil tre nye tiltak. Feltene kan brukes til å synliggjøre alle typer tilskuddsbehov, også behov for økninger som er nødvendig for å opprettholde og styrke kjernevirksomhet. Tiltakene skal registreres i prioritert rekkefølge. Tiltakene må beskrives og begrunnes. Begrunnelsen bør beskrive hvilke behov tiltaket skal møte, og hva virksomheten ønsker å oppnå med tiltakene. Det er viktig å være tydelig på om behovet er midlertidig eller varig. Oppgi også alle planlagte finansieringskilder for hvert tiltak. Det skal også kommenteres om tiltaket kan gjennomføres ved omdisponering innenfor egen budsjettramme/driftsbudsjett, og hva konsekvensene av en omdisponering vil kunne bli.
Forklaringer til skjemafeltene
Under følger forklaringer til alle skjemafelter i budsjettsøknadsskjemaet. Noen forklaringer er ikke aktuelle for alle virksomheter, siden skjemaene varierer noe etter type virksomhet. Forklaringene finnes også som hjelpetekster i det enkelte skjemaet.
Virksomheten det rapporteres for
OBS! Viser kun virksomheten som blir administrert av institusjonen du representerer (er logget inn som) og som skal levere budsjettsøknad/statistikk til Kultur- og likestillingsdepartementet og Kulturdirektoratet.
Dersom virksomheten er feil, sjekk at du representerer korrekt institusjon og har de rette tilgangene før du kontakter Kulturdirektoratet.
Institusjon
Om institusjonen
Navn og organisasjonsnummer for institusjonen er hentet fra Enhetsregisteret (fra Brønnøysundregistrene) og kan ikke endres. Endring av denne informasjonen må gjøres i Enhetsregisteret.
Virksomhetens e-post
Før opp virksomhetens e-postadresse. Det er viktig at adressen er knyttet til en sentral postmottaksfunksjon i virksomheten, ikke til en enkelt ansatt.
Bankkontonummer
Det er viktig at bankkontonummeret er korrekt ettersom et ev. statstilskudd vil bli overført til dette kontonummeret.
Besøksadresse
Besøksadresse for institusjonen er hentet fra Enhetsregisteret (fra Brønnøysundregistrene). Endring av denne informasjonen må gjøres i Enhetsregisteret.
Postadresse
Postadresse for institusjonen er hentet fra Enhetsregisteret (fra Brønnøysundregistrene). Endring av denne informasjonen må gjøres i Enhetsregisteret.
Kontaktperson
Før opp navn, telefonnummer og e-post på den personen Kulturdirektoratet kan kontakte ved eventuelle spørsmål til søknad og/eller rapport.
Økonomi – Egeninntekter
Inntekter fra digitale produksjoner
Inntekter fra produksjoner som er vist på nett eller via strømmetjenester (digitale omvisninger, konserter, forestillinger, webinarer etc.)
Honorar
Når tilskuddsmottaker mottar honorar i stedet for billettinntekter, skal dette føres opp her. Skal spesifiseres i kommentarfeltet.
Inntekter fra butikk
Bruttoinntekter fra salg fra egen butikk. Ved utkontraktering/utleie av butikkvirksomheten, føres inntektene fra dette her.
Inntekter fra kafé/serveringsvirksomhet
Bruttoinntekter fra salg i egen kafé/egen serveringsvirksomhet. Ved utkontraktering/utleie av kafé-/serveringsvirksomhet, føres inntektene fra dette her.
Inntekter fra andre varer
Inntekter fra varer som ikke passer under de andre overskriftene skal føres her. Skal spesifiseres i kommentarfeltet nedenfor.
Inntekter fra andre tjenester
Inntekter fra oppdrags- og konsulentvirksomhet. Skal spesifiseres i kommentarfeltet.
Sponsorinntekter
Pengebidrag med avtalte motytelser føres her. Skal spesifiseres i kommentarfeltet.
Gaver
Gaver som ikke er betinget av konkrete motytelser. Omfatter også bidrag fra private fond og stiftelser. Skal spesifiseres i kommentarfeltet.
Andre inntekter
Inntekter som ikke kommer inn under de andre postene for egeninntekter, kan legges inn her og bør også omtales i feltet under. Dette gjelder f.eks. medlemskontingenter. NB: Momskompensasjon skal ikke legges inn her, men skal føres som et offentlig tilskudd på siden ‘Økonomi – Offentlig tilskudd', under ‘Andre offentlige tilskudd' og spesifiseres i tilhørende kommentarfelt.
Kommentarfelt for egeninntekter
Her skal inntekter spesifiseres som henvist i øvrige hjelpetekster. Andre kommentarer til egeninntekter kan også legges inn her.
Økonomi – Offentlig tilskudd
Ordinært offentlig driftstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet
- Beløpet i feltet Kultur- og likestillingsdepartementet «Budsjett 2024» er hentet fra forrige budsjettsøknad og er ikke redigerbart.
- Beløpet i feltet Kultur- og likestillingsdepartementet «Budsjett 2025» er forhåndsutfylt med beløp for fast driftstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet slik det er oppgitt i Prop 1.
- Engangstilskudd for 2025 gitt som del av driftstilskuddet er trukket fra ordinært driftstilskudd.
- Beløpet i feltet «Søknadsbudsjett 2026» fra KUD genereres automatisk på grunnlag av summen av ordinært offentlig driftstilskudd tildelt for 2025 og nye omsøkte tiltak.
Ordinært offentlig driftstilskudd fra andre
- Dette gjelder tidsbegrensede prosjektmidler, investeringsmidler, midler til engangstiltak, gaveforsterkningsmidler m.m., ikke ordinær drift.
- Dersom institusjonen har mottatt statlige sysselsettingsmidler skal det føres her.
- Eventuell momskompensasjon føres inn under «Annet».
- Tilskuddene må spesifiseres i kommentarfeltet.
Andre offentlige tilskudd
- Kultur- og likestillingsdepartementet: Alle engangstilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) legges inn her.
- Norsk kulturråd: Dersom institusjonen søker og/eller har mottatt tilskudd fra ordninger i Kulturrådet eller via Kulturdirektoratet, skal totalsummen oppgis her. Hvilke ordninger og summer det gjelder skal oppgis i kommentarfeltet «Spesifisering av andre offentlige tilskudd.
Økonomi – Driftskostnader
Utgifter til butikk
Utgifter til varer til butikkvirksomhet. Lønns- og personalutgifter føres under ordinær lønn når butikkpersonalet lønnes over institusjonens driftsbudsjett.
Utgifter til kafé/serveringstilbud
Utgifter til institusjonens kafé/serveringstilbud. Lønns- og personalutgifter føres under ordinær lønn når personalet knyttet til dette tilbudet lønnes over institusjonens driftsbudsjett.
Andre varer og tjenester
Her kan det føres utgifter til oppdrags- og konsulentvirksomhet, honorarer til eksterne kunstnere og fagpersoner, utgifter i forbindelse med programmer for salg og kostnader til andre varer og tjenester. Ordinær lønn skal føres under lønnskostnader (også lønn til midlertidig ansatte).
Lønnskostnader
Alle lønnsrelaterte kostnader unntatt pensjonskostnader. Pensjonskostnader føres i eget felt.
Drift av lokaler
Elektrisitet, oppvarming, renhold, forsikring, avgifter med mer.
Vedlikehold av lokaler og bygg
Gjelder både administrasjons- og driftsbygninger og kulturhistoriske bygninger.
Andre driftskostnader
For eksempel samlingsforvaltning, forskning, formidling, utstillinger, markedsføring, informasjon, drift av kontor, administrative kostnader. Driftskostnader i institusjonens resultatregnskap som ikke lar seg plassere i de andre kategoriene, føres her.
Spesifikasjon og kommentarer til driftskostnader
Posten «Andre driftskostnader» må spesifiseres her. Andre utgiftsposter og endringer kan også spesifiseres/kommenteres i dette feltet.
Økonomi – Finansposter og ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Dersom tilskuddsmottaker har hatt ekstraordinære inntekter eller kostnader i regnskapsåret, jf. regnskapsloven § 7-24, skal det føres her. For at en inntekt eller kostnad skal kunne klassifiseres som ekstraordinær, må den være både uvanlig, uregelmessig og vesentlig i forhold til institusjonens virksomhet.
Økonomi – Balanse
- Langsiktig gjeld: Spesifiser hva den langsiktige gjelden består av. Investeringstilskudd og øremerket prosjekttilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet og Norsk kulturråd, må omtales i kommentarfeltet under.
- Kortsiktig gjeld: Ev. investeringstilskudd og øremerket prosjekttilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet og Norsk kulturråd som er ført som kortsiktig gjeld, må omtales i kommentarfeltet under.
- Sum egenkapital og gjeld: Dersom egenkapitalen er negativ, gi en forklaring i kommentarfeltet under på årsaker til den negative egenkapitalen og planer for gjenoppretting.
Mål og planer (kap. 320 og kap. 323)
Mål for søknadsåret (gjelder for de fleste institusjonene på kap. 323, post 70)
Skriv inn målene for virksomheten. Institusjonen skal selv definere sine mål innenfor rammen av de overordnede målene for kulturpolitikken og målene for bevilgningene til fagkapitlet tilskuddet gis over, jf. tilskuddsbrevet. Målene må formuleres slik at det i ettertid er mulig å måle om de er nådd. Planlagt drift i søknadsåret skal ta utgangspunkt i uendret driftstilskudd (nye tiltak som krever økt tilskudd, skal omtales under nye tiltak på siden «Søknad - mål og nye tiltak»).
Målene kan omprioriteres ved å endre på tallene i målnummer-kolonnen.
Beskrivelse av forventede resultater iht. målet (gjelder for det fleste institusjonene på kap. 323, post 70)
Omtalen av hvilke resultater institusjonen tar sikte på å nå i søknadsåret må utformes så konkret som mulig.
Strategier og langsiktige planer for de neste tre årene (gjelder for de fleste institusjonene på kap. 323, post 70)
Tilskuddsmottaker skal under dette punktet gi en kort omtale av strategier og langsiktige planer for de neste tre årene.
Departementet legger i utgangspunktet til grunn at eventuelle satsinger dekkes inn gjennom omdisponeringer, effektiviseringstiltak og/eller økte egeninntekter. Hvis planene vil kreve økte ressurser (utover gjeldende søknadsår), ber vi om en kort begrunnelse for dette.
Formålet med virksomheten (gjelder kap. 320, post 74 og 75 samt enkelte institusjoner på kap. 323, post 70)
Beskriv formålet med virksomheten. Formålet skal være mest mulig dekkende for tilskuddsmottakers samlede aktivitet, og være i samsvar med de rammene som er gitt i lover, vedtekter, sentrale styringsdokumenter m.m.
Dersom statstilskuddet kun gjelder deler av formålet med virksomheten, skal dette presiseres her.
Tilskuddsmottaker skal i rapporten for søknadsåret gjøre rede for om tilskuddet er brukt i samsvar med formålet for virksomheten.
Beskrivelse av planlagt drift (gjelder kap. 320, post 74 og 75 samt enkelte institusjoner på kap. 323, post 70)
Beskriv planlagt drift i søknadsåret med utgangspunkt i uendret statstilskudd.
Omtalen bør også vise til strategier og langsiktige planer for de tre neste årene med utgangspunkt i uendret statstilskudd. Hvis planene vil kreve økte ressurser (utover gjeldende søknadsår), ber vi om en kort begrunnelse for dette.
Nye tiltak som krever økt tilskudd, skal omtales under nye tiltak.
Nye tiltak som forutsetter økt statlig driftstilskudd
Om å søke midler til nye tiltak
Søknaden kan inneholde maksimalt tre nye tiltak med behov for økt tilskudd. Forslag til slike tiltak må begrunnes. Søker bør ha en plan for egen finansiering av tiltaket.
Eventuelle forslag må inneholde en kort omtale av tiltaket, og søker må gjøre greie for behovet for og målet med tiltaket.
Søker må gjøre en vurdering av om tiltaket kan gjennomføres ved omdisponering av tilgjengelige ressurser, og hva konsekvensene av dette vil være.
Dersom man har registrert tre tiltak vil knappen for å registrere nye tiltak låses. Tiltakene kan omprioriteres ved å endre på tallene for prioritering.
Kostnadsoverslag
Beregning av de samlede kostnadene ved tiltaket.
Finansieringskilder
Dersom feltet er obligatorisk, men ikke relevant, fyll ut 0.
Egenfinansiering
Plan for egenfinansiering.
Kultur- og likestillingsdepartementet
Søknadsbeløp til Kultur- og likestillingsdepartementet for tiltaket i søknadsåret. Dette beløpet blir summert opp for hvert tiltak og lagt til i feltet for ordinært offentlig tilskudd fra Kultur- og likestillingsdepartementet i søknadsbudsjettet.
Kulturrådet/Kulturdirektoratet
Søknadsbeløp til Kulturrådet/Kulturdirektoratet for tiltaket i søknadsåret.
Fylkeskommuner
Søknadsbeløp til fylkeskommune for tiltaket i søknadsåret. For institusjoner med delt finansiering, skal regional/kommunal andel legges inn.
Kommuner
Søknadsbeløp til kommune for tiltaket i søknadsåret.
Andre offentlige kilder
Søknadsbeløp til andre offentlige instanser for tiltaket i søknadsåret.
Begrunnelse
Skriv en kort omtale av tiltaket, der behovet for og målet med tiltaket går tydelig fram.
Gjennomføring ved omdisponering
Gi en kort vurdering av om tiltaket kan gjennomføres ved omdisponering av disponible ressurser, og hvilke konsekvenser dette vil ha for øvrig aktivitet og drift.
Oppsummering, kontroll og avslutning
Oppsummering og kontroll
Kontroller og bekreft at tallene er korrekte.
Avslutning
Offentlighetskrav – «Jeg er kjent med at søknaden er offentlig.»
Retten til innsyn i saksdokumenter reguleres i første rekke av offentleglova. Hovedregelen etter offentleglova § 3 sier at alle saksdokumenter i offentlige virksomheter er åpne for innsyn. Det gjøres imidlertid viktige unntak fra hovedregelen. Eksempelvis skal det ikke gis innsyn i taushetsbelagt informasjon, herunder opplysninger om personlige forhold og forretningshemmeligheter. Forvaltningen kan også gjøre unntak for innsyn i dokumenter utarbeidet for egen saksforberedelse. Du kan lese mer om retten til innsyn på www.oep.no