Om søknadsrunden
I denne runden ble det behandlet 46 søknader. 27 søknader var fra kvinner, 18 kom fra menn og tre var fra grupper. Det var ingen søknader med prosjekter for barn og unge. Gjennomsnittlig søknadsbeløp var kr 58 462.
27 av søkerne fikk innvilget støtte (15 kvinner og 12 menn). Dette gir en tildelingsprosent på 56,25%. Gjennomsnittlig bevilget beløp var kr 39 260.
Geografisk fordeling: Oslo 27, Vestland 6, Trøndelag 3, Viken 3, Troms og Finnmark 1, Rogaland 1, Nordland 1, Innlandet 1, Agder 1 og utlandet 2. Det er fortsatt flest søkere fra Oslo, men prosjektene vises over hele landet. Derimot er det fortsatt få søknader til prosjekter som skal foregå i utlandet.
Tendenser og trekk i søknadsmaterialet
Søknadene til prosjektstøtte til kunstnere i etableringsfasen viser et bredt mangfold av kunsteriske sjangre og teknikker. Porteføljen viser et bredt mangfold av kunstneriske teknikker, og det er bevilget midler til kunstnere og kunstnergrupper som arbeider med flermediale installasjoner, skulptur, maleri, tekstil, keramikk, video, tegning, performance, tekst, lyd og fotografi. Det er en økning i prosjekter som er flermediale, søkerne viser installasjoner med skulptur, maleri, tekst og en performance med lyd på åpningen.
Tematisk er det fortsatt tydelig fokus på miljø, klima og økologi. Identitets- og mangfoldstematikk kommer til syne i flere av søknadene og tre søknader har Skeivt kulturår 2022 som tema.
Kvaliteten på søknadene har økt de siste årene. Prosjektbeskrivelsene har blitt mer utdypende og søkerne beskriver om hva de ønsker å utforske med prosjektet og hvorfor. Tematikken i prosjektene blir grundigere beskrevet og søkerne går dypere inn i problematikken. Søknadsbeløpene var tidligere svært lave men har de siste årene vært på vei opp, noe som vurderes som positivt i fagutvalget.
Undervisningen ved landets kunstakademier foregår i økende grad på engelsk og tiltrekker seg flere søkere fra utlandet. Mange av disse kunstnerne bllir i Norge etter endt utdannelse og dette er synlig i søknadene til denne ordningen. I denne søknadsrunden var 15 søknader skrevet på engelsk. 10 kom fra danske kunstnere.
Prosjektet Emergence of Porous Bodies på Galleri 69, Grünerløkka Lufthavn er motivert av søkers opplevelser på Rikshospitalet som transkvinne og består av tre verkserier. Den første er en serie formløse skulpturer som skal formes i porselen og grå steingodsleire. Serie nummer to er støpte replikasjoner av egg. Og den siste er et flerdelt relieff inspirert av makrobilder av eggeskall. Arbeidene skal undersøke kroppen som noe gjennomtrengelig og setter spørsmål ved skillet mellom et kroppslig og psykisk landskap.
Prosjektet Slash & Burn skal vises på NOUA i Bodø og består av 20 – 30 fotografier. I perioden 2014 – 2018 reiste søker rundt i Skandinavia og fotograferte skogfonner – etterkommere av finske svedjebrukere som utvandret på 1600-tallet. I Norge er de en av våre fem nasjonale minoriteter, i Sverige er de offisielt regnet som utdødde. Slash & Burn tar utgangspunkt i denne logiske spagaten og utforsker hva det vil si å være skogfinne i dag – fire hundre år og tolv generasjoner senere. Prosjektet ble utgitt i bokform i 2018.
Prosess:
-
Søknadsfrist: 2.6.2021 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: Dato ikke satt
-
Vedtak i rådsmøte: Dato ikke satt
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|