Om søknadsrunden
Tendenser og trekk i søknadsmaterialet
Søknadene preges av et mangfold i både kulturelle uttrykk, formater, nedslagsfelt og organisering. Omfanget av solide og interessante tverrfaglige arrangører og arenaer over hele landet er i vekst. Dette speiles i søknadstallet på ordningen, som denne gangen er rekordhøyt med 98 søknader. Antall søknader har økt med 72 prosent sammenliknet med samme frist i 2022. I likhet med forrige runde, er 40 prosent av søkerne helt nye på de tverrfaglige ordningene. Av disse er en fjerdedel helt nye i Kulturrådet.
Søknadsrunden har et bredt geografisk nedslagsfelt, selv om hovedtyngden typisk nok ligger i Oslo og Vestland. Alle landets fylker er representert med tre eller flere søknader. Søknadene spenner fra små bygdefestivaler, utprøvingsprosjekter og nyetableringer, til virksomheter med langsiktige tilskudd i millionklassen.
Veksten i søknader viser seg spesielt i forprosjekter, etableringssøknader og nye arrangører. Flere veletablerte arenaer ønsker også å utvikle seg i en mer tverrfaglig retning. I tillegg har flere festivaler og arrangører har søkt om flerårige tilskudd i form av langsiktige arrangørutviklingsmidler. En stor del av søknadene består også av arrangører, arenaer og virksomheter som over lengre tid har hatt støtte fra ordningen.
En rekke av arrangementene og arenaene i søknadsbunken bidrar til et større mangfold i kunst- og kulturlivet, i tråd med Kulturrådets strategiske satsing. Mangfoldsperspektivet har vært vesentlig i Kulturrådets prioriteringer. Av mange eksempler, kan blant annet disse trekkes fram:
- Winter of Soul i Bergen, en ny tverrfaglig festival som feirer og utforsker svart identitet i en norsk kontekst.
- Workshoprekka «Cooking, time?», i regi av kunstner Sarah Kazmi og Interkulturelt museum i Oslo. I workshopene skal bl.a. ei gruppe pakistanske førstegenerasjonsinnvandrere kollektivt oversette Den kritiske fase, et omfattende forskningsarbeid på pakistanske arbeidsinnvandrere fra 1973.
- Wunderkammer-festivalen i regi av Pride Art i Oslo, som utfordrer de rådende kuratoriske prinsippene i kunstfeltet.
41 av søknadene har barn og unge som målgruppe. Dette er en tydelig økning sammenliknet med forrige runde. Blant søknadene er det flere kunstfestivaler og arrangører med egne barneprogram og kulturfestivaler retta mot familier. Samtidig er det flere gode eksempler på arenaer som har spesialisert seg på den yngste målgruppa, blant annet disse:
- Elefantteateret har i løpet av kort tid etablert seg som en helt sentral og offensiv arena for kunst for de aller minste barna i Stavanger, med et nasjonalt nedslagsfelt. Teateret har (barne)kunstnerisk spisskompetanse, et bredt internasjonalt nettverk og en solid oppslutning i lokalmiljøet. Samtidig driver de med oppsøkende virksomhet og samfunnsprosjekter for at flere barn og familier skal få mulighet til å oppleve kunst.
- Union scene har fått tilskudd til sitt ukentlige tverrfaglige barneprogram, som de gjennomfører i samarbeid med en rekke aktører i regionens kunstfelt. Utvalget støtter videreutviklingen av programmet, og mener at samarbeidsmodellen kan ha overføringsverdi til andre kulturscener.
Flere av arrangementene og virksomhetene skaper også friksjonsfylte ytringsrom og plattformer for nye tanker og stemmer:
- Tekstallmenningen i Bergen formidler, selger og distribuerer kulturtidsskrifter, kunstbøker og bøker fra litterære småforlag i hele landet. Organisasjonen er svært viktig for å styrke de uavhengige utgivernes, utsalgsstedenes og tidsskriftenes betydning for både det generelle offentlige ordskiftet og for det mer kunst- og kulturinterne feltet.
- Trontalks er et tanketorg for erfaringer og samtaler, med filosofi, kunstmusikk, litteratur, utstillinger og scenekunst, på Alvdal og i Tynset. Målet er å få flere til å tenke over hva det vil si å være et menneske på 2020-tallet.
- Flexile er en ny kunstnerresidens og kulturarena i Kirkenes. Prosjektet er en respons på krigen mellom Russland og Ukraina. Residensen retter seg mot eksilkunstnere og kunstnere fra nordiske land. Flexile holder til i Direktørboligen, en funkisvilla i Kirkenes.
- Pilot § 112 er pilotutgaven av en ny triennale i Fredrikstad for kunstnere, forskere, byutviklere og beslutningstakere. Bak initiativet står Fredrikstad kommune og Østfold internasjonale teater, i samarbeid med en rekke kulturaktører i Fredrikstad og omegn. Formålet er å påvirke den regionale samfunnsutviklingen i ei bærekraftig retning gjennom kunst.
Kulturrådets vurderinger og prioriteringer
Kulturrådet har i sine vurderinger bl.a. lagt vekt på
- kunstnerisk forankring og relevans for det frie profesjonelle kunstfeltet
- stedssensitivitet, lokal tilstedeværelse og forankring
- tilgjengelighet og publikumsbevissthet
- gjennomføringsevne og realistisk planlegging
- geografisk spredning
Kulturrådet ønsker å gi stabilitet til aktører som er etablert på ordningen, og samtidig løfte nye søkere og miljøer. Ordningen har fått flere ekstraordinære tilskudd og omdisponeringer de siste årene. Dermed er det mulig å gi et løft til underskogen av tverrfaglige arrangører og arenaer, gjennom kortsiktige tilskudd til etableringer og utviklingsprosjekter. Samtidig er det en rekke etablerte festivaler, arrangører og virksomheter som er avhengige av langsiktige tilskudd fra ordningen.
Alle aktørene som mottar langsiktig virksomhetstilskudd har fått en pris- og lønnsvekstjustering i sine tilskudd på 5 prosent. Kulturrådet har også prioritert å løfte flere arenaer og arrangører med langsiktige utviklingstilskudd. Målet er å gi disse en større forutsigbarhet og rom for utvikling. Blant de nye aktørene som er innlemma i denne kategorien, er Lavangsnes wunderkammer i Salangen, Jam public i Kristiansand, Foreningen Mikrolabs i Bergen, Neslandsvatn stasjon i Drangedal og Tekstallmenningen i Bergen.
Svært mange søkere har fått lavere tilskudd enn de søkte om. Kulturrådet gjør alltid en grundig vurdering av søkerens reelle støttebehov, men denne runden er flere tilskudd lavere enn ønskelig på grunn av ordningens pressede økonomiske rammer for 2024 og framover.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 98
Søknadsbeløp: kr 79 414 295
Antall tildelinger: 54
Tildelingsbeløp: kr 21 750 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 5.9.2023 kl. 13:00
-
Dato for fagutvalgsmøte: 21. - 23.11.2023
-
Vedtak i rådsmøtet: 13. - 14.12.2023
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Søker | Prosjekttittel | Fylke | År | Søknadssum | Vedtak | Tilskudd | Kategori |
---|