Om søknadsrunden
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte behandlet 168 søknader om tilskudd til 1 605 konserter. Utvalget besluttet å gi 72 tilskudd til 735 konserter.
Om ordningen
Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler er den største bidragsyteren til offentlig finansiering av det frie utøverfeltet i Norge. Ordningen stimulerer til økt turnévirksomhet og konsertproduksjon og gjør at publikum årlig kan oppleve et stort antall kvalitetskonserter over hele landet. Tilskudd gir musikere og musikkensembler profesjonelle rammer og mulighet for utvikling.
Søkere er profesjonelle musikere, artister, ensembler, band og støtteapparat innen alle sjangre. Tilskuddsordningen rommer alt fra mindre turnéprosjekter til mer omfattende virksomhet med behov for langsiktige tilskudd over ett eller flere år.
Konserter og turnéer som foregår både i Norge og i utlandet støttes, men aktivitet i Norge blir særlig vektlagt. Sammenlignet med mange andre land er publikumsgrunnlaget i Norge nokså lite og spredt over et langstrakt land. Dette gjør turnering kostnadskrevende, særlig for større ensembler. Det internasjonale klubb- og konsertmarkedet er viktig, men har en relativt svak økonomisk yteevne. Tilskuddsordningen for musikere og musikkensembler gjør det mulig for musikere og artister å gjennomføre flere spilleoppdrag og å nå ut til et større publikum i Norge og i utlandet.
Tall i søknader og tildelinger
Søknader og tildelinger fordelte seg slik på sjanger:
Sjanger | Søknader | Tildelinger | Tild.% av totalt antall | Tild.% innen hver sjanger |
---|---|---|---|---|
Jazz/impro | 56 | 27 | 38 % | 48 % |
Klassisk/samtid | 37 | 17 | 24 % | 46 % |
Populær | 44 | 16 | 22 % | 36 % |
Tradisjon | 15 | 7 | 10 % | 47 % |
Verden | 5 | 1 | 1 % | 20 % |
Vokal | 7 | 4 | 6 % | 57 % |
Totalsum | 164 | 72 | 100 % | 44 % |
Det kom inn søknader fra 17 fylker (gammel fylkesinndeling), med Hordaland, Trøndelag og Oslo som fylkene med størst søknadsantall. Tilskudd ble gitt til søkere fra 15 fylker.
Av de 735 konsertene som det ble gitt tilskudd til, skulle 66% gjennomføres i Norge og 34% i utlandet.
Kjønnsfordelingen blant utøverne i søknadsmaterialet viste 66% menn og 34 % kvinner. Kjønnsfordelingen i tildelingene var ca den samme.
Utvalgets vurderinger og prioriteringer
I vurderingen av søknadene ble det særlig lagt vekt på faglig innhold, profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Forhold som ble tatt i betraktning i den samlede prioriteringen var:
- Musikalsk profil
- Kunstnerisk utvikling
- Formidlingsvolum
- Gjennomføringsevne sett i lys av rapportering for tidligere års bevilgninger
- Besetning og størrelse
- Hvorvidt konsertene foregår i Norge eller i utlandet
- Turnérutens geografiske profil
- Sjangermessig mangfold
- Utøveres ulike ressursbehov
- Utøveres og sjangeres ulike rammebetingelser
- Prosjekts og budsjettets realisme
- God turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv
Mange og gode søknader
Antallet søknader på ordningen er økende, og utvalget registrerte også i denne tildelingsrunden mange gode søknader. Med den begrensa avsetningen som er til disposisjon på ordningen var det krevende å prioritere hvem som skulle få tilskudd. Utvalget forsøkte å imøtekomme søknadssummene dersom det ikke var budsjettmessige innvendinger mot søknadene. Det var likevel vanskelig å imøtekomme de høyeste søknadssummene, og i enkelte vedtakstekster ble søker bedt om å sende inn oppdaterte planer, tilpasset tilskuddets størrelse.
Formidling av nye verk
Utvalget syntes det var positivt å registrere at søknadene i denne tildelingsrunden fortsetter tendensen fra 2019 med større bevissthet rundt og større omfang av videre formidling av nye verk. Det økte omfanget kan ha sammenheng med at søkeres formidlingsplan for bestillingsverk har blitt tillagt stadig større vekt på tilskuddsordningen bestillingsverk og produksjonsstøtte (BST). Det henvises dessuten til Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler fra denne tilskuddsordningen, for å søke om tilskudd til formidling/turnering.
Økt ansvar for kirkemusikk
Kulturrådets kirkemusikkordning er lagt om med virkning fra og med 2020 og deler av avsetningen er overført til Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler. Utvalget hadde derfor i denne tildelingsrunden et ekstra blikk på søknader fra kirkemusikkfeltet. Det ble delt ut flere tilskudd til kirkemusikkprosjekter – både prosjekter som også før omleggingen søkte denne tilskuddsordningen og til prosjekter som normalt ville søkt på kirkemusikkordningen.
Miljø og klima
Gjennom de to siste tildelingsrundene i 2019 observerte utvalg og administrasjon at et stort antall søkere reflekterte rundt miljø og klima i søknadene sine. Foranledningen var Kulturrådets klima- og miljøinsentivmidler som var søkbare fra 3. tildeling, samt justeringen av tilskuddsordningens retningslinjer, der god turnéplanlegging i et kostnads- og klimaperspektiv ble fremhevet som et vektlagt område. Klima- og miljøinsentivmidlene er ikke videreført i 2020, og utvalget observerer at søkerne heller ikke kommenterer miljø- og klimatiltak i samme grad som i 2019. Dette trenger ikke å bety at miljø- og klimabevissteheten har sunket, men den er ikke synliggjort i søknadene i samme grad som før.
Tall fra søknadsrunden
Antall søknader: 168
Søknadssum: 22 803 193
Antall tildelinger: 72
Tildelingssum: 9 296 000
Prosess:
-
Søknadsfrist: 3.12.2019 kl. 13:00
-
Vedtak i fagutvalg: 2. - 3.3.2020
-
Vedtak i rådsmøte: 31.3. - 1.4.2020
Søk i tabellen
Søk i tabellen
Prosjekttittel | Søker | Sjanger | Søkers fylke | År | Søknadssum | Vedtaksdato | Vedtak | Tilskudd |
---|