Ofte stilte spørsmål om svar på søknaden
Når får du svar og hva betyr svaret? Kan du klage? Dette, og mer får du svar på her.
Når får jeg svar?
Alle søkere får tilsendt et skriftlig svar på søknaden så snart den er ferdigbehandlet, for prosjektsøknader ca. 2-4 mnd og for stipendsøknader ca 5-6 mnd etter søknadsfristen.
Lister over alle som har fått støtte innenfor en ordning og behandlingsrunde legges også ut på nettsidene så snart som mulig etter at avgjørelsen er tatt – se vedtakslistene.
I kalenderen kan du følge med på når de ulike utvalg, komiteer, råd og styrer har møter, slik at du vet omtrent når du kan forvente et svar. Om saken kan avgjøres i fagutvalg eller skal til videre behandling i rådet (gjelder Kulturfondet) vil påvirke hvor lang tid det tar før du får et svar.
Kan jeg få vite noe om hvordan søknaden ligger an?
Dersom du kontakter Kulturdirektoratet før søknaden er ferdigbehandlet, kan du få informasjon om hvilket/hvilke utvalg/komiteer som skal behandle saken. Når de har sine møter kan du finne ut på Kulturdirektoratets kalender. Men du vil ikke få vite noe om hvordan saken vurderes før den er ferdig behandlet og det er fattet et vedtak.
Hva betyr vedtaket?
I svaret du får på søknaden vil det stå hvilket vedtak som er fattet i din søknad. Vedtaksformuleringene er ofte standardiserte, men kan også ha konkrete betingelser eller tilbakemeldinger som gjelder ditt prosjekt spesielt.
Noen eksempler:
«Kr 50 000 bevilges»
- beløpet er bevilget til prosjektet slik du har beskrevet det i søknaden
«Kr 125 000 bevilges til delprosjekt 1 og 2, under forutsetning av at spesifisert budsjett og finansieringsplan for disse prosjektene kan legges fram»
- her ønsker Kulturdirektoratet ikke å støtte hele prosjektet, men har vurdert to delprosjekter å være interessante. Om du får et slikt svar må du gjøre flere ting: 1) vurdere om du selv ønsker og kan få til å gjennomføre de to nevnte delprosjektene, 2) sende inn det Kulturdirektoratet ber om, 3) bruke midlene bare til de delene Kulturdirektoratet har støttet og kunne dokumentere at du har gjort det i rapporten og regnskapet som sendes når prosjektet er gjennomført
«Avslag, prioriteres ikke innenfor den aktuelle budsjettrammen»
- dette er en vanlig formulering. Den betyr at når utvalg eller komité har vurdert den samlede søknadsmengden opp mot hvor mye penger de har å dele ut har ditt prosjekt ikke blitt prioritert. Det betyr ikke nødvendigvis at prosjektet ditt var dårlig, men at andre prosjekter ble vurdert høyere. «Den aktuelle budsjettrammen» betyr i praksis årets budsjett. Det vil si at man kan ikke søke på nytt til det samme prosjektet om igjen samme år. I mange tilfeller vil det være bortkastet arbeid å sende samme søknad på nytt igjen senere også, men dersom prosjektet ditt utvikler seg har du mulighet til å prøve på nytt med en videreutviklet søknad når det er nytt budsjettår.
«Avslag på foreliggende grunnlag» eller «Utsettes»
- disse formuleringene brukes ofte hvis utvalg, komité eller råd har viktige spørsmål de ikke finner svar på i søknaden, og som de ønsker å få informasjon om før de tar en beslutning. Da må du som søker prøve så godt du kan å svare skriftlig på det som spørres etter, og så blir saken tatt opp på nytt igjen i neste behandlingsrunde.
Kan jeg få begrunnelse for vedtaket?
Kulturdirektoratet behandler rundt 20 000 søknader i året, og har ikke kapasitet til å gi spesifiserte begrunnelser for vedtakene i hver sak. En del prosjekter vurderes å ikke ha høy nok kvalitet, noen har for svak profesjonalitet, og noen er for lite konkret beskrevet i søknaden. Men i stor grad handler avslag også om at det ikke er nok penger å fordele, og at Kulturrådets oppgave er å prioritere mellom søknadene, og gi støtte til de prosjektene eller kunstnerne de mener er de aller beste og viktigste.
Dersom du har fått avslag på en prosjektsøknad til Norsk kulturfond, men ønsker å fortsette å videreutvikle prosjektet og forsøke å søke på nytt senere, kan det være nyttig å snakke med den saksbehandleren som har skrevet under på avslagsbrevet for å diskutere hva som eventuelt kan styrke prosjektet og søknaden din på et senere tidspunkt. Dette er ikke mulig dersom du har fått avslag på søknader til Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend. For disse ordningene blir det ikke gitt begrunnelse for avslag.
Kan jeg klage?
Hvis du mener at det har skjedd feil i saksbehandlingen av søknaden din (feks at søknaden ikke har blitt behandlet i den behandlingsrunden den ble sendt inn til), har du rett til å sende en skriftlig klage innen en viss tid. Informasjon om klagerett og tidsfrister for den ordningen du har søkt finner du i vedtaksbrevet.
Men - du har ikke rett til å klage på de faglige vurderingene og den faglige prioriteringen som er gjort. Dette er juridisk bestemt gjennom forskrifter for de forskjellige fondene i Kulturdirektoratet (lenker til alle forskriftene finner du på punktet Styringsdokumenter under Om Kulturrådet). Selv om du oppfyller alle formelle krav og selv synes at du har en søknad som passer godt inn i en ordning, har du ikke noe krav på støtte. Fordelingen av midler skjer ut fra en faglig skjønnsvurdering, og du har ikke noen rett til å klage på den prioriteringen som gjøres i utvalg og komiteer, selv om du er uenig i den.