Ofte stilte spørsmål om søknadsskjema i Altinn
Hvor finner jeg søknaden? Hva er søknadsfristen? Hvordan laster jeg opp vedlegg og lagrer skjemaet? Dette, og mer får du svar på her.
Hvor er søknadsskjemaet?
Du må alltid starte en søknadsprosess via Kulturdirektoratets nettsider. Du finner link til søknadsskjema på den støtteordningen du skal søke. Husk at du må sette deg godt inn i støtteordningens krav og kriterier før du søker.
Hvor finner jeg oversikt over mine søknader?
Påbegynte søknader
Påbegynt søknad finner du igjen i «Innboks». Husk at du må representere rett person/virksomhet for at innboksen skal være riktig oppdatert.
Innsendte søknader
Søknader som er sendt inn gjennom Altinn vil du finne igjen under mappen «Arkiv». Husk at dersom du har tilgang til å representerer flere (både deg selv og en eller flere virksomheter), må du påse at du velger hvem du representerer, for å få opp rett liste.
Søknader sendt inn gjennom vår gamle søknadsportal «Mitt nettsted» er overført til din Altinn bruker dersom søknaden fremdeles er under behandling eller prosjektet har fått et tilskudd som ikke er ferdig utbetalt. Søknader som er avsluttet vil du bare få tilgang på ved å kontakte support@kulturdirektoratet.no.
Du kan ikke endre på innsendte søknader. Dersom du har sendt inn flere versjoner av samme søknad, ta kontakt med support@kulturdirektoratet.no og oppgi referansenummer på søknadene som ikke skal gjelde.
Hvordan lagrer jeg søknadsskjemaet?
Skjema lagres automatisk etter hvert som du jobber fremover, men du skal være obs på to ting:
- Tekst som skrives i tekstfeltene lagres ikke før du klikker utenfor feltet. Da vil du også se at tegntellingen for feltet justerer seg. Vi anbefaler at du klikker utenfor feltet med jevne mellomrom for å unngå å miste teksten ved et eventuelt tidsavbrudd. Tidsavbrudd skjer hvert 20 minutt i Altinn.
- I felter hvor du har en «Legg til» knapp, må denne klikkes på for å lagre teksten du har fylt inn i feltet/ene
Kopiere søknaden
Funksjon for å kopiere søknad er også tilgjengelig gjennom Altinn, men den er begrenset. Du kan kopiere en innsendt søknad, men kun til samme ordning og innenfor samme søknadsfrist. Du kan ikke kopiere en søknad til en annen støtteordning.
Kopifunksjonen finner du under menyvalget «Arkiv» i Altinn. Her finner du alle innsendte søknader.
Når du velger å lage en kopi, får du opp en lik versjon av det innsendte søknadsskjemaet til samme støtteordning.
Vedlegg
For mange søknader må det i tillegg legges ved relevant dokumentasjon, f. eks. CV'er, lyd- og billedfiler, spille- eller visningsavtale, tidligere årsberetning, leiekontrakt osv – se på den enkelte ordning hva som kreves for den. Det er ingen begrensning på antall vedlegg, men vedleggene bør begrenses i omfang og bør være direkte relevante for det du søker. Du skal ikke sende vedlegg av makelighetshensyn, for eksempel ved å unngå å skrive inn prosjektets budsjett og prosjektbeskrivelse. Skjemautfyllingen må være komplett.
Du kan gjerne vise til nettsider i søknaden, dette vil bli betraktet som ekstra bakgrunnsinformasjon. Alle opplysninger du mener er vesentlige for vurdering av prosjektet må stå omtalt i prosjektbeskrivelsen eller legges ved som vedlegg.
Hvor laster jeg opp vedlegg?
I søknadsskjema finner du en egen fane som heter «Oversikt – skjema og vedlegg». Her laster du opp alle elektroniske vedlegg. Normalt vil vi ikke ha fysiske vedlegg (ting som sendes i post). Les på støtteordningens nettside hvilke krav som stilles til vedlegg for den ordningen du søker på.
Fysiske vedlegg, altså noe som sendes i posten, skal ikke benyttes med mindre det er et krav for ordningen. Elektroniske vedlegg skal benyttes så langt det er mulig.
Vedlegg skal sendes inn sammen med søknaden til fristen, det er normalt ikke anledning til å ettersende dokumenter.
Aksepterte filformater/-størrelse:
Altinn aksepterer følgende filformat: pdf, jpg, png, mp4, ogg, mp3.
Har du et filformat som ikke er nevnt her, for eksempel m4a eller lignende, finnes det gratisprogram på nett som enkelt kan konvertere til godkjent format.
Maks filstørrelse er 200 mb.
Fysiske vedlegg
Siden det av og til kan ta tid før vi henter søknadene og derfor vil drøye med mottaksbekreftelsen, kan det ta tid å motta prosjektnummeret som fysiske vedlegg skal markeres med. Derfor kan du bruke referansenummeret Altinn lager i stedet. Referansenummeret starter på AR som du finner i mappen «Arkiv».
Send inn søknaden innen søknadsfristen utløper!
Søknadsfristen (dato og klokkeslett) er endelig. Teknisk er det mulig å sende søknaden etter frist, men søknader som mottas etter søknadsfristen vil bli avvist. Er du usikker på når du sendte søknaden din finner du dato og tid for innsending på kvitteringen som ligger under mappen «Arkiv». Åpner du en kopi av den innsendte søknaden vil du også finne tidsstempel øverst til høyre på hver side i søknaden.
Mottaksbekreftelse og referansenummer
Kulturrådet vil ofte vente med å hente inn søknader til søknadsfristen har passert. Mottaksbekreftelsen sendes ikke før vi har hentet søknadene. Derfor kan det ta noe tid før mottaksbekreftelsen kommer.
Hvor finner jeg referansenummeret?
Referansenummeret finner du når du klikker på den innsendte søknaden under mappa «Arkiv». Nummeret starter alltid med AR…… Når Kulturdirektoratet har hentet inn søknaden vil du også motta en melding på at søknaden er mottatt og er blitt tildelt et prosjektnummer. Det er ikke alltid vi henter søknadene før fristen har passert, så det kan ta noe tid før du får mottaksbekreftelsen.
Trekke søknad
Har du sendt inn flere søknader til samme ordning må du trekke den/de som ikke skal behandles. Du tekker søknad slik:
Følg lenken under, logg inn på altinn og velg samme aktør som er søker på den gjeldende søknaden. I skjemaet skal du oppgi referansenummeret på søknaden som skal trekkes. Referansenummeret, eks. AR200375210, finner du på innsendingskvitteringen din i Arkiv.