Norsk scenekunst på internasjonale arenaer
Motiv fra figurteaterforestillingen Aske. Regissør Yngvild Aspeli har fått støtte gjennom ordningen for Formidling/gjestespill for å vise stykket i utlandet. Foto:Kristin Aafløy Opdan
Norske produksjoner er svært attraktive for internasjonale programmerere. Det viser siste søknadsrunde på Kulturrådets ordning formidling/gjestespill.
Kulturrådets ordning for Formidling/gjestespill har som formål å styrke formidlingen av norsk scenekunst, både nasjonalt og internasjonalt.
I siste søknadsrunde var hele 16 av de 19 gjestespillene som har fått bevilgning norske produksjoner som skal vises i utlandet. Én bevilgning gjelder visninger av utenlandske gjestespill i Norge, mens kun to bevilgninger utgjør visninger av norskproduserte forestillinger i Norge.
- På bakgrunn av denne rundens bevilgninger kan vi fastslå at norske produksjoner er svært attraktive for internasjonale programmerere, sier Marthe Stokvik i Kulturrådets seksjon for scenekunst.
Det er stor geografisk spredning på de norske produksjonene som skal vises i utlandet. Blant annet er Canada, Japan, Kina, India, Georgia, Polen, Bulgaria, Nederland, Italia, Sverige og Jordan representert.
Mange av søknadene gjelder også visninger på store internasjonale, etablerte og anerkjente arenaer for scenekunst, som Avignon-festivalen i Frankrike, CINARS i Canada og Edinburg Fringe Festival i Skottland.
Figurteater
- Blant gjestespillene som er bevilget støtte i denne runden ser vi at figurteater som scenisk uttrykksform er sterkt representert, sier Marthe Stokvik.
Regissør og figurmaker Yngvild Aspelid er blant annet invitert til Frankrike, Polen og Canada for å gjennomføre visninger av figurteaterforestillingene Aske og Opera Opaque. Aspeli er en yngre stemme innenfor visuell og figurbasert scenekunst som har et godt grep på prosjektenes visuelle språk og forholdet mellom figurer og utøvere.
En annen figurteateraktør som er bevilget støtte i denne runden er The Krumple Theatre Company v/ Oda Kirkebø Nyfløtt som er invitert til Frankrike og Georgia med forestillingen YOKAI:. Dette er en vital og nyskapende figurteaterforestilling som har fortvilelse som tema i et ustabilt Europa preget av politisk uro og stadig økonomiske utfordringer. Utøvere fra Norge, Danmark, Tyskland og Frankrike medvirker.
Samisk PopUp
Det samiske forestillingskonseptet PopUp Sàpmi er bevilget støtte til visninger på Stamsund Internasjonale Teaterfestival.
- Dette er et interessant, relevant og originalt prosjekt som består av en serie på åtte samiske scenekunstforestillinger i kortformat, som har som formål å synliggjøre samiske sport i Lofoten, sier Marthe Stokvik i scenekunstseksjonen.
PopUp Sàpmi er ment å plutselig oppstå på ulike arenaer for så å forsvinne igjen.
Barn og unge
Svært mange av gjestespillsøknadene i runden (20 av 47) var helt eller delvis rettet mot barn og unge. Blant dem gis det bevilgning til syv gjestespill med barne- og ungeforestillinger. Fem av bevilgningene gjelder visninger av norske produksjoner på internasjonale arenaer, blant annet forestillingen Spurv av det Trøndelagsbaserte kompaniet Teater Fot. De er invitert til å gjennomføre visninger ved China Children's Theatre Festival i Beijing. Inspirasjonskilden til forestillingen er fuglens sang og lek og deres lyttende kommunikasjonsform. Forestillingen er tilpasset målgruppen 0-2 år.