Kulturrådsloven trådt i kraft
Rådets faglige selvstendighet tydeliggjøres når det nå vedtas en lov om Norsk kulturråd. Foto: Ivar Kvaal
Fredag 7. juni ble Lov om Norsk kulturråd sanksjonert i statsråd. Loven trer i kraft straks. Kulturrådsloven befester prinsippet om armlengdes avstand og Kulturrådets uavhengighet.
Formålet med loven er å oppdatere det grunnleggende organisatoriske regelverket til Kulturrådet og å avklare og tydeliggjøre rådskollegiets faglige selvstendighet. Dette gjøres ved å lovfeste prinsippet armlengdes avstand.
- Rådets uavhengighet utfordres stadig. Med den nye loven tydeliggjøres rådets faglige selvstendighet. Det er helt avgjørende at vi som kollegialt organ kan fordele tilskudd på kunst- og kulturfaglig grunnlag, frigjort fra politiske beslutningsprosesser, sier rådsleder Yngve Slettholm.
Loven regulerer organiseringen av Kulturrådet og forholdet mellom rådet, departementet og Stortinget. Prinsippet om armlengdes avstand innebærer at statlig støtte til kunst skal gis av uavhengig organ med nødvendig fagkompetanse. De politiske myndigheter skal legge forholdene til rette ved å stå for de overordnede målene, foreta de overordnede prioriteringene, tilrettelegge infrastruktur og fastsette omfanget av den økonomiske støtten, mens rådet som besitter fagkompetansen, skal avgjøre hvem og hva som skal få støtte fra en avsetning.
Loven tar utgangspunkt i Kulturrådet slik det er i dag uten å foreslå gjennomgripende endringer. Kulturrådet skal fortsatt være et statlig forvaltningsorgan med hele landet som virkefelt, delt i to enheter, et rådskollegium (råd) og en administrasjon (fagadministrasjon).
Lov om Norsk kulturråd (Kulturrådsloven) ble vedtatt i Stortinget 21. mai 2013.
Arbeidet med forskrifter er i gang. Forslag til forskrifter skal sendes ut på bred høring i løpet av året.
Lov om Norsk kulturråd (Kulturrådsloven)
§ 1. Formål
Norsk kulturråd har som formål å stimulere samtidens mangfoldige kunst- og kulturuttrykk og å bidra til at kunst og kultur skapes, bevares, dokumenteres og gjøres tilgjengelig for flest mulig.
§ 2. Organisering
Norsk kulturråd er et statlig forvaltningsorgan som har hele landet som virkeområde. Norsk kulturråd består av et kollegialt organ (rådet) og en fagadministrasjon.
§ 3. Rådet
Rådet har som oppgave å forvalte Norsk kulturfond og andre statlige tilskudd som er lagt til rådet. Rådet skal bl.a også være et rådgivende organ for staten i kulturspørsmål.
Rådet kan nedsette utvalg til forberedelse av saker. Det kan delegere avgjørelsesmyndighet til utvalg, rådets leder og direktøren.
Rådet skal ha ti medlemmer og numeriske varamedlemmer etter behov. Rådets medlemmer, inkludert leder, og varamedlemmer oppnevnes av Kongen etter tilråding fra departementet. Rådsmedlemmene kan gjenoppnevnes én gang. Medlemmene oppnevnes på grunnlag av kunst- og kulturfaglig kompetanse. Oppnevningene gjelder for fire år fra 1. januar etter valgår. Oppnevningene skal være rullerende slik at halvparten av medlemmene oppnevnes hvert annet år.
§ 4. Direktør/fagadministrasjon
Fagadministrasjonen ledes av en direktør som tilsettes av departementet.
Stillingsinstruks for direktøren fastsettes av departementet.
§ 5. Instruksjonsmyndighet
Rådet er faglig uavhengig i sitt arbeid. Rådet kan ikke instrueres når det gjelder enkeltvedtak om fordeling av tilskudd.
§ 6. Klage
Departementet kan ikke overprøve vedtak fattet av rådet når det gjelder det kunst- og kulturfaglige skjønnet.
§ 7. Omgjøringsmyndighet
Departementet kan ikke på grunnlag av et annet kunst- og kulturfaglig skjønn omgjøre vedtak om tilskudd fattet av rådet.
§ 8. Forskriftshjemmel
Departementet kan gi forskrift om tilskuddsordninger.
§ 9. Ikraftsetting
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.1
1 | Fra 7 juni 2013 iflg. res. 7 juni 2013 nr. 586. |