Spørsmål og svar om arrangørstøtte musikk
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om musikkarrangørordningen og ekstrautlysningen. Vi oppfordrer til å lese disse før du tar kontakt med oss.
Informasjonsvideo til nye søkere
Hanne Rekdal fra fagadminstrasjonen presenterer hva fagadminstrasjonen kan hjelpe deg med når du skal søke.
Hva er arrangørstøtte musikk?
Arrangørstøtte musikk er rettet mot programmerende arrangører av offentlige konserter i Norge. Ordningen er åpen for alle sjangre. Et tilskudd skal benyttes til kostnader relatert til omsøkt konsertvirksomhet.
Alle tilskudd er normalt avgrenset til konserter med profesjonelle utøvere.
Hva skal søknaden inneholde?
En arrangørsøknad skal inneholde et program/programskisse/oversikt over hvilke konserter det søkes støtte til. Søknadene vurderes med hovedvekt på programprofil og konsertprogrammets relevans og betydning for publikum.
Budsjett:
I søknadskjemaet er det et budsjettskjema som angir hva som kan være relevante kostnader og inntekter. Typiske utgifter er for eksempel artisthonorar, administrasjonskostnader, vederlag, reise, diett og opphold, leie av lokaler, utstyr og tjenester (for eksempel lyd og lys), markedsføring driftsutgifter som strøm- og regnskapskostnader. Budsjettet skal også inneholde en finansieringsplan/budsjetterte inntekter. Relevante inntekter er billettinntekter, andre offentlige tilskudd, sponsorinntekter og egeninnsats. Budsjettet skal gjenspeile alle utgiftene og inntektene knyttet til det omsøkte konsertprogrammet.
Hva er en arrangør?
Arrangører begrenser seg i denne tilskuddsordningen til scener, spillesteder, sammenslutninger, foreninger, enheter og så videre, som presenterer/kuraterer et variert program av artister/utøvere/produksjoner over tid.
En arrangør er gjerne tilknyttet en eller flere faste arenaer/scener. Det gis kun støtte til konserter. Andre type arrangementer, som teaterforestillinger, forelesninger og opplesinger, kan rettes til andre relevante ordninger i Kulturrådet.
Festivaler skal søke tilskuddsordning for musikkfestivaler og prioriteres kun unntaksvis på ordningen arranggørstøtte musikk.
Turnéer skal søke tilskuddsordningen for Turné- og virksomhetstilskudd for musikere, artister, ensembler og band (tidl. Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler).
Det er søkers ansvar at søknaden sendes til rett ordning. Kulturrådet har ikke anledning til å flytte søknader mellom ordninger i ettertid.
Det er normalt ikke anledning til å søke støtte til en enkelt konsert, men det kan gjøres unntak hvis dette er begrunnet utfra ut ifra et mangfoldsperspektiv. Søknader som ikke har denne begrunnelsen, vil kunne bli avvist.
Retningslinjer for ordningen
Det er viktig å lese retningslinjene for ordningen nøye. Her kan du blant annet lese om krav til søknaden, formålet med ordningen og hva som bli vektlagt i vurderingen. Det er ikke et krav at man som søker oppfyller alle formål eller vurderingskriterier. Disse skal primært hjelpe deg til å skrive en søknad som gir Kulturrådet den informasjonen man trenger for å vurdere søknaden.
Kan artister, management og turneleggere søke?
Nei. Management og artister/band/ensembler/utøvere som som selv arrangerer konserter på turné defineres inn under tilskuddsordning for Turné- og virksomhetstilskudd for musikere, artister, ensembler og band (tidl. Tilskuddsordning for musikere og musikkensembler). Unntak er sammenslutninger av scener og spillesteder som samarbeider om regelmessig organisering av turneer i et nettverk.
Det er søkers ansvar at søknaden sendes til rett ordning. Kulturrådet har ikke anledning til å flytte søknader mellom ordninger i ettertid.
Hva prioriteres ikke?
Arrangørordningen gir ikke tilskudd til investering i utstyr, til turneer, enkeltkonserter og annet som faller utenfor formålene med ordningen. Søknader som faller utenfor formålene vil kunne bli avvist.
Hvilket tidsrom gjelder ordningen for?
Ifølge retningslinjene kan det søkes tilskudd for alle konserter innenfor en periode på inntil tre år, men grunnet den ekstraordinære situasjonen knyttet til en tidsbegrenset økning med stimuleringsmidler, vil tildeling av flerårige tilsagn være begrenset. Det er vanlig at det søkes om konsertvirksomhet for et halvt eller helt år av gangen, men den kan også søkes for kortere og lengre perioder. Som hovedregel gis det ikke tilskudd til konserter som er avholdt før gjeldende søknadsfrist.
Hva er den økonomiske rammen for ordningen?
Den opprinnelige rammen for ordningen er på 47 millioner kroner for 2022. Kulturdepartementet har i en overgangsperiode i tillegg styrket Norsk kulturfond ytterligere med ekstra stimuleringsmidler for å støtte aktører som er hardt rammet av koronapandemien. I 2022 har disse stimuleringsmidlene kommet i to omganger, på henholdsvis 2,5 millioner kroner og 25 millioner kroner. Den samlede rammen i 2022 blir derfor til sammen 74,5 millioner kroner.
Stimuleringsmidlene skal være bevilget i løpet av første halvår 2022.
Finnes det nedre eller øvre grense for søknadsbeløpet?
Nei, det er ingen øvre eller nedre grense for søknadsbeløp.
Det er i teorien ingen begrensning på hvor stort tilskudd man kan tildeles, ut over de begrensinger som den økonomiske rammen for ordningen gir. Det er likevel viktig at søknaden i størst mulig grad redegjør for et reelt tilskuddsbehov, og at søknadssummen er på et realistisk nivå. Kulturrådet bestreber seg i størst mulig grad å innvilge det som anses som et reelt støttebehov ut fra de begrensingene rammen for ordningen gir.
Norsk kulturråd fullfinansierer som hovedregel ikke prosjekter. Budsjett skal vise alle utgifter og inntekter, inklusive billettinntekter og søknadsbeløp til Kulturrådet og andre tilskuddsordninger. Inntekter og utgifter skal gå i balanse.
Dersom det er ønskelig, kan et mer spesifisert budsjett legges ved, dersom det gir et klarere bilde av bedre inntrykk av økonomien – særlig i tilfeller hvor søknaden gjelder deler av en større helhet/virksomhet, men dette er ikke obligatorisk. Budsjett-tallene bør uansett være selvforklarende, i den betydning at «sekkeposter» er kommentert og at det ikke legger opp til ulike tolkninger. Vi forventer også at musikere honoreres i tråd med gjeldende avtaler, vederlagsordninger og anbefalte satser, der dette er relevant.
Norsk kulturråd kan stille krav om at tilskuddet kun kan disponeres til definerte deler av prosjektet.
Hva skjer hvis inntjeningen blir høyere enn budsjettert?
Tilskuddene er satt etter en helhetsvurdering av budsjettet, prosjektets omfang, den økonomiske rammen som er til rådighet og ut fra en prioritering mellom øvrige innkomne søknader til fristen. Arrangørtilskudd er ikke en underskuddsgaranti. Som utgangspunkt vil ikke tilskudd trekkes tilbake på grunn av høyere egeninntjening enn oppgitt. Forutsetningene er at regnskapet ikke viser et uforholdsmessig stort overskudd, samt at alle overskudd tilbakeføres til virksomheten og kommer videre konsertvirksomhet til gode.
Kan alle organisasjonsformer søke?
Ja. Husk at den som står som avsender av søknaden blir formelt ansvarlig for et eventuelt tilskudd.
Målgruppen er konsertarrangører i Norge med et offentlig konserttilbud. Privatpersoner, private institusjoner, offentlige institusjoner og andre virksomheter kan søke.
Må jeg ha et ferdig konsertprogram når jeg søker?
Arrangørtilskudd skal gi mulighet til å arrangere konserter av høy kvalitet innen alle sjangre. Vurderingen av programmet er derfor et vesentlig aspekt ved søknadsbehandlingen. En søknad vil styrkes av et reelt, konkret program, men det er vel så interessant med refleksjoner rundt hvilke metoder og tilnærminger som benyttes for å levere et godt konsertprogram – herunder tenkning rundt programprofil og programmering. Dersom det ikke foreligger et bekreftet program kan et tentativt program, tidligere program, eller en kombinasjon av disse gjøre tilsvarende nytte. Beskriv gjerne hvilke konserter som er bekreftet og ikke, eventuelt om lista mer er en «ønskeliste».
Om du ikke har et ferdig konsertprogram når du søker, er det viktig å beskrive planene, slik at både utvalg og administrasjon får et solid grunnlag å gjøre vurderingen på. Det er viktig at deres refleksjoner rundt prosjektet kommer frem.
Hvordan vurderes søknadene?
Søknadene vurderes ut fra et kunst- og kulturfaglig skjønn, og det blir lagt vekt på kunstnerisk kvalitet, profesjonalitet og formidlingsevne. Videre vurderes søknadene opp mot øvrige formål med ordningen og opp mot øvrige innkomne søknader – hvor det gjøres en prioritering ut fra den økonomiske rammen som er til fordeling.
Søknadene blir vurdert ut ifra et kunstfaglig skjønn, og det blir lagt vekt på kunstnerisk kvalitet, profesjonalitet og formidlingsevne.
Hva bør vektlegges i utfylling av søknadene?
Ved utfylling vil det være en fordel at tiltaket presenteres slik at det gir et inntrykk av både det kunstneriske innholdet i programmet og den arrangørfaglige kvaliteten hos søker. Det er grunnleggende viktig å gi et så solid grunnlag som mulig for vurderingsarbeidet. Refleksjoner rundt prosjektet er for å formidle hensiktene med virksomheten. Kulturrådet har ikke ressurser til å etterspørre informasjon i mangelfulle søknader, så det er viktig at søknaden er komplett og så utfyllende som mulig. Det er like viktig at informasjonen gis i en konsis form. Det er prosjektet som vurderes og ikke søknaden i seg selv, men det er viktig at søknaden gir et realistisk og tydelig bilde av det omsøkte prosjektet.
Kan jeg søke selv om arrangementene blir avlyst?
Du kan ikke søke arrangørstøtte musikk dersom konsertene på søknadstidspunktet er planlagt avlyst. Dersom søknaden blir innvilget og konsertene ikke blir avholdt, kan det bli krav om tilbakebetaling av tilskuddet. Kulturrådet vil ikke kreve tilbake tilskudd som har blitt brukt til arrangementer, produksjoner eller prosjekter som blir avlyst eller utsatt på grunn av koronakrisen. Forutsetningen er at tilskuddet fortsatt brukes eller har blitt brukt i tråd med formålet for ordningen.
Det er en forutsetning at midlene bruks til å innfri avtaler, benyttes til annen relevant aktivitet eller tilbakeføres til videre drift av konsertserien eller til dens egenkapital. Slike avtaler kan være konserthonorar, leiekostnader etc. Det er altså mulig å bruke kulturrådstilskuddet til å betale deler av eller hele honoraret, selv om konserten er avlyst – så lenge det er på grunn av smittevernhensyn/-restriksjoner at konserten avlyses.
Om det viser seg at en betydelig andel av tildelte midler ikke blir benyttet, kan det være aktuelt å avkorte tilskuddet. Kulturrådet vil da kunne holde tilbake midler som ikke er utbetalt, eller be om å få tilbakeført allerede utbetalte tilskudd.
Når og hvordan blir søknaden behandlet?
Søknadene som kom inn til fristene i mars, skal vedtas på utvalgsmøte 9. og 10. mai. I unntakstilfeller vedtas søknadene i rådsmøtet som avholdes et par uker etter utvalgsmøtet.
Så fort søknadene er vedtatt, sender vi ut vedtaksbrev som dere får vil motta i Altinn. Dere kan vente å finne dette i midten av mai. Dersom dere har registrert telefonnummer og e-postadresse under både «Din kontaktinformasjon for virksomheten» og «Varslingsadresser for virksomheter» – som begge ligger under fanen «profil» når du er inne i. Altinn for den organisasjonen dere har søkt på vegne av – vil dere få SMS og varsel pr e-post om at svaret er kommet.
Dersom vedtaket ikke fattes i utvalgsmøtet, sender vi ut vedtaket i etterkant av rådsmøtet. Vedtaksliste med oversikt over alle vedtak legges i alle tilfeller først ut i etterkant av rådsmøtet.
Her kan du lese mer om hvordan søknadene blir behandlet
Rapportering og revisjon
Alle som mottar tilskudd, skal levere rapport og regnskap. Lenke til rapporteringsskjema blir tilgjengelig i Altinn etter endt prosjektperiode. Prosjektperioden defineres av søker selv i søknadsskjemaet, og rapportfristen settes automatisk tre måneder etter endt prosjektperiode. I kontrakten for tilskuddet står vilkårene for tildelingen, og her er kravene til rapportering beskrevet.
Her finner du tips til rapport og regnskap med punkter for hva rapport og regnskap bør inneholde.
Kort oppsummert ønsker vi informasjon om hvordan gjennomføringen av prosjektet har gått sammenlignet med søknaden. I rapportskjemaet vil du også finne et regnskapsskjema som skal fylles ut. Dette skal kunne sammenholdes med det innsendte budsjettet, og postene er derfor satt opp på en måte som gjør det lett å sammenligne budsjett med regnskap.
Siste del av tilskuddet automatisk trekkes tilbake dersom man ikke rapporterer innen fristen eller tar kontakt med oss for å utsette denne. Manglende rapportering kan også føre til avslag for fremtidige søknader.
Tilskudd over 400 000 kroner skal revideres av statsautorisert revisor. Unntatt fra dette kravet er virksomheter som benytter kommunerevisjon eller annet offentlig revisjonsorgan. Eventuelle øvrige krav til revisjon vil fremkomme av kontrakten. Dersom tilskuddsmottaker mottar flere tilskudd til samme virksomhet fra Norsk kulturfond i løpet av et år som samlet overstiger kr 400 000, gjelder samme krav til revisjon.
Klage på vedtak
Det er begrenset adgang til å klage på vedtakene fra arrangørordningen. Det kan klages over feil i saksbehandlingen, rettsanvendelsen eller faktumgrunnlaget, men det kan ikke klages på den faglige kunstneriske vurderingen. Om du vil benytte deg av din mulighet til å klage er fristen tre uker fra du har mottatt vedtaksbrevet. Den eventuelle klagen skal rettes sendes til post@kulturradet.no med henvisning til prosjektnummer.