Vil ha flere svar fra museumsbesøkende
Den første nasjonale publikumsundersøkelsen for museene i Norge satt i gang i august, og etter første innsamlingsrunde har det kommet inn svar fra 109 ulike museumsarenaer. På Musea i Sogn og Fjordane håper de på enda flere svar for å kunne bruke undersøkelsen aktivt.
Det finnes i dag ingen samlet oversikt over museumsbruk i Norge, hvem de besøkende er, hvor ofte de besøker et museum, og hva slags inntrykk museumsbesøket etterlater hos den enkelte. Det er dette publikumsundersøkelsen skal se nærmere på. – Dette er første gang det lages en samlet nasjonal oversikt over hvordan museene blir brukt. I alt 92 museer skal delta med datainnsamling fra 198 ulike besøkssteder. Over halvparten av museene har kommet i gang med å spørre sine besøkende om hva de synes om museumsopplevelsen, sier Eva Marie Sund, seniorrådgiver i Kulturrådet.
Undersøkelsen er utviklet i samarbeid med Rambøll, og er en del av kunnskapsinnhentingen i forbindelse med ny museumsmelding. Museene selv står for den praktiske gjennomføringen av undersøkelsen. Undersøkelsen vil gjennomføres i løpet av seks datainnsamlingsperioder i 2019 og 2020, og resultatene vil foreligge mot slutten av 2020.
Flest svarer på nettbrett
58 museer har begynt å samle inn svar til undersøkelsen. En rekke ulike metoder bli benyttet. Enkelte museer har valgt å sende de besøkende undersøkelsen på e-post eller sms, noen deler ut flygeblad med QR-koder og andre får tilbakemeldinger direkte på nettbrett i museet. – Vi ser av resultatene at absolutt flest svar har kommet på nettbrett, forteller Eva Marie Sund. Hele 3200 av nærmere 4000 svar har blitt levert inn av de besøkende direkte til nettbrett.
På Musea i Sogn og Fjordane har det gått mest i flyers og utsending av undersøkelsen på e-post og sms.
– Vi har hatt flyere og vi har registrert kontaktinformasjon på besøkande slik at de fikk tilsendt undersøkelsen i etterkant. Kun to av våre museum har hatt mulighet til å PC tilgjengelig for publikum, slik at de får den tilsendt i etterkant. Det har gitt positivt utslag i antall svar, forteller Torunn Skarstad, som er markedskonsulent ved museet. – Vi hadde nok fått flere svare om hadde hatt flere nettbrett og maskiner tilgjengelige for publikum.
Men om det skulle skorte på utstyret, er det andre metoder for å få inn svar på også. Musea i Sogn og Fjordane har flere arenaer med på undersøkelsen, Norsk Reiselivsmuseum og Sogn Folkemuseum er blant de som har levert flest.
– Vi har sett en stor variasjon mellom museene våre. På Reiselivsmuseet har vi fått inn mange svar, og det er nok fordi formidlingslederen vår har kontorplass der og har vært tilgjengelig for å bistå underveis. Det å ha noen på plass som kan svare hjelper, sier Skarstad.
Tilrettelegging må til for å nå bredt ut
Det er ikke alle publikumsgrupper det er like lett å nå. På Musea i Sogn og Fjordane har de møtt på noen utfordringer med å få inn svar fra alle aldersgrupper.
– Det er litt vanskelig å få de eldre med på å svare på undersøkelsen. De eldre er ikke så glade i svare digitalt, de vil nok helst ha undersøkelsen på papir. Vi har gjennomført publikumsundersøkelser på papir tidligere, og det er jo en stor jobb i etterkant, forteller Torunn Skarstad.
– Museene må tilrettelegge for at ikke bare de digitalt kompetente kan svare på undersøkelsen, sier Eva Marie Sund. – Eldre besøkende kan ha vanskeligheter med den digitale formen, mens barnefamilier kan ha for lite tid til å svare. Det er viktig at museene er bevisste på å samle inn svar fra ulike publikumsgrupper. Kulturrådet ønsker at undersøkelsen skal nå bredt ut, og derfor er det fint både med en hjelpende hånd fra de ansatte i museet, men også at det er mulighet til å svare på undersøkelsen i etterkant av besøket.
Ulike innsamlingsperioder i 2020
Museene må ha minst 50 svar fra hver arena for å få ut en rapport på den. Derfor vil det i noen museer være lurt å prioritere hvor man skal legge inn mest innsats.
– Vi har prioritert de som har mest åpent i perioden. Noen hadde bare en uke igjen av sesongen, og da blir det vanskelig å nå opp til antallet svar vi trenger. Jeg har ringt rundt til alle besøksstedene våre som er i slutten av sesongen, og funnet ut hvem som har sjangs til å få 50 svar i perioden. De som har mulighet til å klare det, er med, forteller Skarstad i Musea i Sogn og Fjordane.
– Jeg kunne tenkt meg at vi hadde flere svar. Vi ønsker oss tall på museumsnivå for å kunne bruke det aktivt på de ulike arenaene, sier Torunn Skarstad. – Derfor håper vi at innsamlingen skjer i hovedturistsesongen neste år, når vi har mest volum.
Det gjenstår to perioder med innsamling i 2019-undersøkelsen. Neste innsamlingsperiode begynner 23. september, og varer i tre uker. Den siste perioden er uke 44 og 45.
– Vi tar sikte på at innsamlingsperiodene i 2020 ikke overlapper med årets, slik at vi får data som representerer en større del av museumsåret, forteller Eva Marie Sund. – I 2020 kjører vi datainnsamling i uke 13-14, 20-22 og 28-29, som også vil fange opp feriebesøkende.
Oppfordrer flere museer til å delta
– Kulturrådet og våre samarbeidspartnere i Rambøll er godt fornøyde med innsatsen etter denne første innsamlingsperioden. Så er selvsagt håpet at museer som ikke har kommet i gang enda, kommer sterkere tilbake i de neste innsamlingsperiodene. Det er viktig at mangfoldet av museer rundt om i landet er representert, slik at fremtidens museumspolitikk blir utformet på et bredest mulig kunnskap om museenes besøkende, sier seniorrådgiver i museumsseksjonen Eva Marie Sund.
På Musea i Sogn og Fjordane er de fornøyde med å få gjennomført en publikumsundersøkelse.
– Jeg synes tiltaket er kjempepositivt, fordelen er at den er nasjonal og at vi kan sammenligne oss med andre museum. Vi håper på å få inn enda flere svar i de neste innsamlingsperiodene, sier Torunn Skarstad.