Museumsstatistikk for 2022
Informasjon om statistikk for museer som ikke mottar ordinært driftstilskudd fra Kulturdepartementet.
Kulturdirektoratet samler inn, bearbeider og publiserer statistikk fra museene. Det er et samarbeid med Statistisk sentralbyrå, og statistikken inngår i Norges offisielle statistikk.
Museumsstatistikkenhentes inn via Altinn. Kulturdirektoratet sender e-post om dette til de museene det gjelder. For museene som ikke mottar driftstilskudd fra Kulturdepartementet er skjemaet tilgjengelig i perioden 1. mars til 1. april.
Skjema og tildeling av rolle og rettigheter i Altinn
Virksomhetene som skal levere budsjettsøknad og statistikk er gitt tilgang til skjemaene i Altinn. Altinn gir tilgang(er) til personer (som skal rapportere for virksomheten) ut fra oppføringen i Enhetsregisteret. Det er derfor viktig å melde inn eventuelle endringer til Enhetsregisteret.
Virksomheten må tildele nødvendige roller og rettigheter til de personene som kan representere dem i Altinn. Du finner informasjon om dette under fanen «Profil, roller og rettigheter» når du er innlogget i Altinn.
Dersom du ikke allerede kan representere virksomheten, må en med signaturrett i virksomheten gi deg den rettigheten. Det gjøres under i Altinn under fanen «Profil, roller og rettigheter». Du skal ha rettigheter til å fylle ut skjemaet Museumsstatistikk.
Når du har rett til å representere virksomheten, logger du deg på Altinn. Det første du så må gjøre, er å velge virksomheten du representerer.
Kontroller at du finner riktig virksomhet i lista i dette feltet. Ta kontakt med Kulturdirektoratet dersom lista er tom. Når du har valgt virksomhet kan du jobbe videre med skjemaet. Neste gang du skal jobbe med skjemaet er det tilgjengelig under «Min meldingsboks» i Altinn. Merk at det ikke er mulig for to personer å være inne og registrere i skjemaet samtidig.
Råd om utfylling av skjema
Skjemaet i Altinn har hjelpetekster til hvert felt. Les hjelpetekstene nøye før du fyller ut feltene. Vi har også samlet hjelpetekstene i et eget dokument. Du finner en lenke til dette nederst på siden under «Hjelpedokumenter».
- Statistikken består av et hovedskjema med underskjemaer. I hovedskjemaet blir alle endringer automatisk lagret når du plasserer markøren utenfor ett av feltene og når du går til en ny side i skjemaet. I underskjemaene må du bruke Lagre-knappen nederst i underskjemaet for å lagre. Dersom du klikker deg ut av et underskjema uten å ha trykket på Lagre-knappen, forsvinner dataene du har lagt inn i underskjemaet.
- Obligatoriske felter er enten markert med en liten rød stjerne, eller de har rød ramme. Disse må fylles ut før du kan levere skjemaet.
- Mange av feltene har regler for hvilke verdier som er mulig å legge inn. Du kan for eksempel ikke registrere flere besøk med betalt billett, enn besøk totalt. Dersom verdien du legger i et felt ikke aksepteres, markeres feltet med rød ramme. Plasserer du markøren i feltet får du beskjed om hva som er feil.
- Skjemaet må kontrolleres før innlevering. Du får en liste over eventuelle feil når du trykker på knappen kontroller skjema. Rett feilene og forsøk å kontrollere skjemaet på nytt.
- Se for øvrig hjelpedokument med ofte stilte spørsmål om Altinn
Brukerstøtte
Ta kontakt med Kulturdirektoratets brukerstøtte på e-post dersom du har spørsmål eller trenger hjelp til å utfylling av skjema: