På et tidspunkt løper danserne rundt og rundt i en sirkel av lys, ikke ulikt hvordan jeg en gang så Peer Gynt løpe rundt og rundt rett innenfor en sirkel av blått lys i Robert Wilsons oppsetning. At jeg blir sittende å tenke over mennesket som flokkdyr versus individuelt vesen, og hva vi som både enkeltvesener og i ulike grupperinger utsettes for, eller utsetter oss for, og av hvem – virker ikke helt upassende med tanke på de ulike scenarioene Political Mother danser fram. Danserne holder pistoler mot hverandres hoder. De bærer hverandre over scenen. Og hele tiden avbryter, eller avbrytes, vokalisten som underholder og skremmer der bak i mørket.
«Det ble et veldig brudd med begynnelsen, i hvert fall», sier Zelda. «At man først så han i gammeldags krigsuniform, og så kom det et moderne band.»
Men hva med vokalisten? Fordi han sto midt i scenebildet, opphøyd som på en trone, ser vi danserne bevege seg på ulike måter i forhold til ham: Noen ganger danset de med, som på en konsert, noen ganger mot, som i protest – og én gang var det som om de bare trakk på skuldrene og forsvant, én etter én, uavhengige.
«Tenkte du at det handlet om makt?» spør jeg.
«Ja. Jeg fikk en veldig politisk følelse», nikker Zelda. «Det virket som forestillingen på mange måter skulle beskrive politikken. Det var jo også en danser med maske på, som nok skulle symbolisere en tyrann. Mange av scenene fikk meg til å tenke på krigsbilder. Jeg ble lei meg flere ganger.» Jeg nikker. Where there is pressure there is folkdance, står det på veggen i neonlysende bokstaver mot slutten av forestillingen. Presentert først langsomt, som diktstrofer: Where there is pressure / there is / folkdance.
«Pressure betyr jo press, så: der det er press, der er det folkedans. Når det er press, så må man komme seg løs», resonnerer Zelda. Vi sitter fortsatt på benken utenfor, men det har begynt å bli kaldt. Jeg har fortsatt summing i ørene etter forestillingen.
«Kan man si det sånn her», prøver jeg meg, «at dans kanskje aldri oppstår bare av seg selv, at dans motiveres av et press innen- eller utenifra?»
«Ja, det er sant», svarer hun. «Det er jeg enig i.»
Samhold fremfor splittelse
Om det å danse ligner løsrivelse, er det også det motsatte: å danse sammen. Det finnes et enormt potensial for å føle tilhørighet midt i et dansende folk. Og – hånd i hånd med det – risikoen for at vår lengsel etter å høre til, holde sammen avhengig av hverandres bevegelser, misbrukes. Hofesh Shechter har selv uttalt at «Politikere misbruker vårt instinkt til slektskap ved å kalle maktoverhodene the founding father og nasjonalstaten motherland. Vi ender opp med å føle at vi skylder landet vårt noe – at vi bør marsjere for dem i krig.» Da Zelda drar hjemover etter forestillingen tar jeg meg i å håpe at hun en dag vil bli danser i et mindre hardt univers enn det Shechter beskriver. At den politiske følelsen skal ligne samhold framfor splittelse. At henda i været skal bety noe fint. Det er ønsketenkning, eller kanskje er jeg også lei meg, på lignende måte som Zelda beskrev. På sikt er det alltid bra.