Ultima Remake
Tanken bak Ultima Remake er å la ungdom utforske moderne klassikere fra kunstmusikken i det 20. Århundret, og å ta utgangspunkt i disse for å lage en videoinstallasjon.
Ultima Remake 2013 var et tverrfaglig prosjekt utviklet i samarbeid med NOTAM, Bjørnholt videregående skole, det spanske regikollektivet La Fura dels Baus og DNO&B. Tanken bak Ultima Remake var å la ungdom utforske moderne klassikere fra kunstmusikken i det 20. Århundret, og å ta utgangspunkt i disse for å lage en videoinstallasjon.
Remake 2013, handlet om å tolke György Ligetis opera Le Grand Macabre. Skrevet under den kalde krigen skildrer verket et samfunn på randen av apokalypsen. Operaen beskriver den kollektive frykten over verdens ende og viser hvordan kjærlighet, latter, men også hemningsløse nytelse, magi og dekadens kan være måter å trosse døden og angst. I tillegg har operaen et tydelig politisk budskap, som metaforisk sett kan bli knyttet til mye av det samme som skjer i Europa i dag.
40 elever fra Bjørnholt videregående skoles medielinje (2MK) har jobbet med prosjektet over en tre ukers periode (22.8-14.9), sammen med lydscenograf Daniel Teige (Hammersnail), komponist og lyddesigner Gyrid Kaldestad (NOTAM) og scenografen Alfons Flores (La Fura dels Baus). Alle medielinjeelever, tilsammen 100 stykk, var med på musikk- og kunsthistorie timer med prosjektkoordinator Heloisa Amaral (Ultimafestivalen) og lyttetimer med komponist Henrik Hellstenius.
Forarbeidet på skolen begynte med forelesninger og diskusjoner. Studentene ble bedt om å lage tankekart og finne noen utvalgte tema relatert til Le Grand Macabres hovedtematikk. Sentrale temaer var hva ungdommene i dag elsker og frykter og hvordan man alene og i felleskap kan bekjempe angst.
Deretter jobbet elevene med konseptualisering og gjennomføring av installasjonen. Den ble satt opp både utenfor og i foajeen på Operahuset, og inkluderte:
- En støyperformance utenfor operahuset med bilhornorkesteret dirigert av Daniel Teige. Bilhornorkesteret besto av en gruppe på tolv elever som spilte på hver sin elektriske bilhorn, koblet til en pedal. Dette var en replikk til åpningen på Ligetis Le Grande Macabre, der tolv bilhorn innleder apokalypsen. Instrumentene ble spesiatutviklet for Remake.
- Tolv videotårn kledd i hvit papp med innebygd høyttaler og ipadskjermer. På skjermene så man studentenes ansikter som i monologform deklamerte enkelt ord som «Familie, lykke, glede» eller «Ødeleggelse, rasisme, fordommer, svik». Videoene ble tatt opp og strukturert som en musikalsk tekstkomposisjon.
Se prosjektets facebookside >>
Les Kunstløftets artikkel om forestillingen >>
Se prosjektets facebookside >>
Les Kunstløftets artikkel om forestillingen >>
- På en tre meter lang og to meter høy vegg laget av pappesker ble det projisert bilder av fire gjennomsiktige søppelkasser der studentene kastet objekter relatert til temaet «død» i rytmiske intervaller. For videoveggen produserte studentene over seksti videoer som ble vist i loop.
I tillegg til bilhornorkesteret, videotårn og videovegg, fantes det en produksjonsgruppe og en PR-gruppe som produserte podcast, plakater, et antall bilder av profesjonell kvalitet og videodokumentarer med intervjuer av instruktørene, festival- og operasjef. I tillegg opprettet de en blogg og en facebook-gruppe hvor de postet jevnlige oppdateringer om arbeidsprosessen.
Over 600 mennesker opplevde elevenes arbeid, som ble vist lørdag 14.september før Le Grand Macabres forestilling på Operaens hovedscene.
De fleste elever var ikke fortrolige med verken opera eller kunstmusikk før prosjektet. Gjennom evalueringen kom det tydelig fram at de etter Remake fattet større interesse for samtidsmusikk og forsto at kunst kan være en uttrykksform for følelser og idéer. Det regner vi som det viktigste tegnet på et vellykket prosjekt.