Kritikerkurs
Hvordan møter unge mennesker de kunstneriske uttrykkene vi presenterer? Målet med kurset er å trene unge mennesker i å sette ord på en musikalsk opplevelse.
Borealis har i samarbeid med Trondheim kammermusikkfestival, Gloppen Musikkfest, Ålesund kammermusikkfestival og Østfold kulturutvikling søkt om støtte til å gjennomføre seminar i musikkritikk for elever ved videregående skoler.
Kritikerkurset springer ut av et samarbeid mellom Gloppen Musikkfest og kurslederne Ida Habbestad og Hild Borchgrevink, kritikere i henholdsvis Aftenposten og Dagsavisen, som første gang gjennomførte et kritikerkurs ved Gloppen musikkfest i 2011.
Målet med kurset er å trene unge mennesker i å sette ord på en musikalsk opplevelse. Ønsket er å inspirere elevene til å bruke språket til beskrive og vurdere musikk i alle sjangre. Elevene blir gjort bevisst på at å snakke og skrive om musikk betyr å gjøre mange valg, og at en musikalsk situasjon kan erfares på mange forskjellige måter. Elevene lærer også om ansvaret man har når man sier noe om andres musikkutøvelse.
Mange elever, heller ikke på musikklinjen, har noe nært forhold til klassisk musikk. Flere av elevene har fortalt oss at de lyttet på en helt ny måte da de visste at de skulle skrive om hvordan de opplevde musikken. Å gi elevene en slik oppgave rundt en konsert, tror vi kan være med på å gi dem en mer aktiv og deltakende konsertopplevelse.
Kursene har gått over 3-4 timer. Kursdelen inneholder undervisning, diskusjon, lesning av kritikker, lytteøvelser og praktiske skriveøvelser. Kurslederne går blant annet gjennom hvilke former en slik tekst kan ha, hvordan man begrunner det man vil si, forskjeller mellom musikksjangre, musikkritikkens historie og etiske spørsmål.
Etter avsluttet kurs har elevene valgt en konsert fra programmet på festivalen og skrevet en anmeldelse av denne. Kurslederne har lest alle anmeldelser, og gitt en kort kommentar til den enkelte. Et utvalg av anmeldelsene har blitt publisert i lokalavisa, eller på festivalenes nettsider.
Her er en av elevkritikkene >>
Her er en av elevkritikkene >>