SKAPE
«SKAPE» er en forestilling med musikk og bilder laget for barn med spesielle behov.
Av og med Modus ensemble
SKAPE er en forestilling med musikk og bilder laget for barn med spesielle behov. Med ordløs stemmeimprovisasjon og lek skapes kontakt og noe nytt oppstår. Bilder fra middelalderen lyser opp kropper og vegger. Gjennom middelalderens tonearter - en modus - forteller vi om skapelse.
Den aller første dagen i tiden pustet duen for første gang.
I denne forestillingen arbeider vi med estetikken i middelalderen i et samtidsutrykk. Elementer som melodiske motiver fra middelalderen og bilder fra taket i Ål stavkirke brukes som byggestener for å skape en forestilling om skapelse. Et viktig kunstnerisk valg er å gjøre forestillingen rent akustisk for å la lyden virke direkte. Musikken består av lyden som dannes i rommet av stemmer, kantele, klokker, tromme og rennende vann. Barna får også utforske instrumentene.
Forestillingen er strukturert i tablåer, der hvert tablå er en sanselig utforsking av et av de fire elementene. I hvert tablå brukes en av de fire hovedkirketoneartene og dens stemning som grunnlag for stemmeimprovisasjon i kommunikasjon med barna. Ett bilde på en overhead lekes med og danner den scenografiske bakgrunnen. Et fleksibelt bevegelsesmateriale kobles til stemmen og bildene og gir forestillingen romlighet.
Slik har forestillingen sin egen indre struktur, samtidig som det åpnes rom for spontanitet i møtet med barna.
PROSESSEN OG MÅLGRUPPEN
Vi begynte prosessen med en eksisterende skoleproduksjon, DUEN, som var en fortellende musikkforestilling. For å best kunne treffe elever med spesielle behov syns vi det var viktig å møte mange forskjellige elever med ulike behov og styrker. I løpet av disse møtene vokste det frem et ønske om å bryte opp forestillingen, fokusere mindre på tekst og narrativitet og mer på vokalimprovisasjon og direkte møter. DUEN fikk navnet SKAPE og er nå en helt ny, nesten ordløs forestilling der improvisasjon er et bærende element.
Målgruppen er mangefasettert. For elever med lite språk og bevegelighet ser det ut til å passe med mye ro, fokus på klanger, bilder og farger. Denne formen virker derimot ikke like ideell for psykisk utviklingshemmede, som i mange tilfeller vil trenge mer konkret handling, kanskje flere ord og mer aktiv deltakelse. Vi er på vei til å lage en fleksibilitet i forestillingen slik at vi kan møte disse forskjellige behovene.
For oss som utøvere er det inspirerende å møte elever som er så interessert i direkte kontakt og så mottakelige for sang og sanseinntrykk
Tilbakemeldinger
"Forestillingen skapte en helt spesiell stemning og atmosfære i rommet med sang og musikk som gikk 'rett i sjelen', forestillingen kunne oppleves med hele kroppen.
Dermed kunne elever som ikke klarer å følge en handlingsrekke, forstå tale osv. ha like stort utbytte av forestillingen. [...] Det var positivt med en variasjon av sang og dans hvor vi skulle være tilskuere (men hvor elevene inspirerte skuespillerne) og sekvenser med bl.a. instrumenter hvor elevene fikk delta."
- Kastellet skole, avdeling Regnbuen
"Vi hadde jo en elev som tidligere bare har vært inne på samlinger noen sekunder og han overvar hele forestillingen – overraskende. [...] Jeg synes det er behov for forestillinger rettet mot denne gruppen. Det er første gang vi har fått tilbud om dette. Hyggelig at noe lages spesielt for disse elevene."
- Lærer ved spesialavdeling på grunnskole
Øvrig informasjon
Prosessvisninger 2013/2014: Haukåsen skole, Ljabruskolen, INK 2013-konferanse på Litteraturhuset, Hasle skole, Lutvann skole, Kastellet skole, Lambertseter skole, Oslo Middelalderfestival på Akershus slott.
Av og med: Modus ensemble ved Cathrine Bothner-By, Gro Siri Johansen, Ylva Sjaastad
Konseptutvikling: Cathrine Bothner-By, Gro Siri Johansen, Ylva Sjaastad
Musikk: Egne vokalimprovisasjoner og middelaldermusikk
Bildemateriale: Åltaket på Kulturhistorisk museum
Musikkveiledning: Elizabeth Gaver
Bevegelsesmateriale: Monica Emilia Herstad
Veiledning: SEANSE ved Marit Ulvund, Karstein Solli, Øystein Salhus
Forestillingen er støttet av INK 2013, Kunstløftet, SEANSE og Den kulturelle skolesekken.