Sang i barnehage og skole & sosiale fellesskap
Prosjektet vil styrke forskningen om sang og bidra til å bringe forskningsresultatene i kontakt med kunst- og kulturlivet og det kulturpolitiske beslutningssystemet.
Medvirkende
Anne Haugland Balsnes, Universitetet i Agder
Ingrid Danbolt, OsloMet
Liv Anna Hagen, OsloMet
Siri Haukenes, OsloMet
Jens Knigge, Nord universitet
Tiri Beate Bergesen Schei, Høgskulen på Vestlandet
Prosjektbeskrivelse
FNs barnekonvensjon understreker barns rett til kulturelle og kunstneriske aktiviteter. Mange barn og unge møter kunst og kultur i familiesfæren. Mange deltar også på kunst- og kulturaktiviteter på fritiden. Samtidig vet vi at dette i stor grad gjelder barn fra relativt høy sosioøkonomisk bakgrunn og familier med høyt utdanningsnivå. Barnehager og skoler er arenaer hvor man når alle barn og unge med kunst- og kulturformidling. De estetiske fagene i barnehage og skole har lenge vært under press, ikke minst etter at PISA-undersøkelsene gjorde sitt inntog. Sang er et grunnleggende estetisk uttrykk som alle mennesker har mulighet til å utøve. Sang har tradisjonelt sett hatt en sterk posisjon i de nordiske landene. Tidligere generasjoners skolehverdag har vært gjennomsyret av sang. Uformelle rapporter peker på at sang i barnehage og skole er stadig mer marginalisert. I Kunnskapsløftet og Rammeplan for barnehage har sang og andre estetiske uttrykksmidler primært fått rollen som instrumentelt verktøy for å styrke grunnleggende ferdigheter. Det er lite fokus på sangens egenverdi og dens betydning for kulturell dannelse, tradisjonsformidling eller bygging av fellesskap. Det trengs mer forskningsbasert kunnskap på området. Et av prosjektets delmål er å gjennomføre en nasjonal spørreundersøkelse som kartlegger sangens stilling i norske barnehager og skoler.
Kulturutredningen 2014 peker på at kunst og kultur kan fungere som «sosialt lim», skape samhold, styrke tettheten av sosiale nettverk i samfunnet og at deltagelse i kulturvirksomhet kan være en kilde til identitet og tilhørighet. Forholdet mellom kulturaktiviteter og sosiale fellesskap fremheves også i den nyeste kulturmeldingen hvor det legges til grunn at kunst og kultur «har evna til å samle menneske i fellesskap på tvers av meiningar, interesser og bakgrunn» (Meld. St. 8, 2018-2019, s.16). Dette danner bakgrunnen for prosjektets andre målsetning som er å undersøke hvordan sang påvirker sosiale fellesskap i barnehage og skole. Deltakende observasjon og intervjuer på utvalgte barnehager og skoler er valgt som metoder for denne delen av undersøkelsen.
Prosjektet er initiert av forskningsnettverket SANGBARSK – SANG i BARnehage og SKole som består av representanter fra alle lærerutdanningsinstitusjoner i Norge.
Prosjektet vil styrke forskningen om sang og bidra til å bringe forskningsresultatene i kontakt med kunst- og kulturlivet og det kulturpolitiske beslutningssystemet. Resultatene vil kunne være med på å påvirke arbeidet med de bebudede Plan for styrking av estetiske fag i skolen, ny Stortingsmelding om barne- og ungdomskultur samt ny læreplan for grunnskolen.