Nytt forskningsprogram skal gå i dybden på hvordan musikk skapes
Kulturrådet ønsker mer kunnskap om hvordan musikk i dag komponeres, skapes og produseres, og lyser nå ut midler til forskningsprogrammet «Skapende praksiser i musikk».
Målet med prosjektet er å komme tettere på aktørene og mangfoldet av praksiser i feltet og forstå særtrekk og variasjoner knyttet til det skapende arbeidet med å lage musikk.
Det er ønskelig med en rekke ulike prosjekter i programmet. Det kan både være mindre selvstendige prosjekter opp til maksrammen på kr 350 000, eller bidrag som er del av eksisterende eller pågående forskningsprosjekt. Programmet er en del av Norsk kulturfonds forskningsinnsats for langsiktig og grunnleggende kunnskapsdannelse om kultursektoren.
Søkere må ha kunstnerisk eller akademisk forskningskompetanse, men kan samarbeide med fagpersoner uten forskningskompetanse. Det er ikke krav om oppnådd doktorgrad eller formell tilknytning til en akademisk institusjon, men søker må kunne vise til relevante faglige nettverk.
Vil løfte frem mangfoldet
Anja Nylund Hagen er ansvarlig for programmet i Kulturrådet. Hun ønsker seg særlig bidrag som undersøker arbeidsprosesser, arbeidsbetingelser, kompetanser, metoder begreper og estetiske uttrykk innenfor forskjellige musikalske praksiser og kontekster, og hvilke kulturelle og faglige forståelser disse bygger på.
– Vi vet at musikk skapes på mange forskjellige måter, det klassiske bildet av komponisten som sitter over notearkene representerer bare en liten del av bildet. Studieobjektet i programmet er derfor de skapende utøverne selv, og praksisene deres. Vi ønsker å komme tett på mangfoldet som finnes der ute og håper på søknader som dekker skapende praksiser hos låtskrivere, utøvere, folkemusikere, improvisasjonsmusikere, kuratorer, produsenter, DJer, med flere, sier Nylund Hagen.
Hun håper at Kulturrådet med denne utlysningen klarer å treffe bredt i ulike musikkfaglige miljøer og presiserer at både vitenskapelig og kunstnerisk forskning er ønskelig i programmet.
– Handler om å forstå musikkens plass i samfunnet
Kulturrådet ser at de skapende praksisene i musikken er i stadig bevegelse. Dette kommer til syne både i musikklivet, og i søknadsbunkene til Kulturfondet.
– Det å forstå hvordan musikk skapes, og sammenhengene dette skjer i, handler om å forstå musikkens plass i samfunnet. Praksisnær forskning er Kulturrådets kjennemerke og ny kunnskap om praksisene som finnes i feltet er viktig i et musikkfaglig perspektiv, men også i rådets arbeid med å utvikle treffsikre støtteordninger, sier Jorunn Veiteberg, som leder Kulturrådets FoU-utvalg.
Tanja Orning som leder musikkutvalget for bestillingsverk, produksjon og andre musikktiltak, er særlig opptatt av hvordan utviklingen i samfunnet også er med å påvirke musikkens skapende praksiser. Hun håper programmet kan gi et blikk på samfunnsutviklingen, slik den kommer til uttrykk i musikken.
– Skapende praksiser i musikk har alltid vært mangfoldige, men sentrale utviklingstrekk i samfunnet, for eksempel knyttet til globalisering, teknologi, kulturutveksling og migrasjon, skaper stadig nye bevegelser i feltet. Vi ønsker at forskningsprogrammet skal favne bredden av hvordan musikk komponeres og blir til, og komme helt inn i praksisene slik de eksisterer med ulike kompetanser, håndverk og framgangsmåter, sier Orning.
Søknadsfrist til programmet er 3. mai. Oppstart er planlagt etter sommeren.