Kunst på nye plattformer
Prosjektet «Kunst på nye plattformer. Digital deling, sosiale medier og sosial distansering» undersøker nye former for digital formidling og distribusjon av visuell kunst under koronakrisen.
Medvirkende
Susanne Østby Sæther og Caroline Ugelstad (Henie Onstad Kunstsenter)
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet «Kunst på nye plattformer: Digital deling, sosiale medier og sosial distansering» undersøker nye former for digital formidling og distribusjon av visuell kunst igangsatt under koronakrisen. Materialet som undersøkes, er innhold produsert av profesjonelle aktører i kunstfeltet nasjonalt og internasjonalt – museer, gallerier, kunsthaller eller kunstnere selv – og publisert på ulike sosiale medier. Innledningsvis diskuterer prosjektet hvordan visuell kunst i økende grad inngår i en digital «delingskultur», noe som har tiltatt som en følge av et pålegget om sosial distansering, og hvilke konsekvenser dette har for vår forståelse av ulike delingspraksiser. Diskusjonen henter sitt materiale fra to sett med konkrete casestudier.
Et sett undersøker innovative eksempler på hvordan fotografi og videokunst, såkalt kamerabasert kunst, har blitt digitalt distribuert og delt av aktører i feltet i perioden. Fotografiet er i dag dypt integrert i en digital, nettverksbasert infrastruktur. Derfor er denne kunstformen særlig egnet til kunstformidling og distribusjon på nye plattformer. Gjennom fire caser undersøkes mer spesifikt hvilke digitale plattformer som anvendes, hvilke tekniske betingelser disse har og hvordan de påvirker estetiske forhold ved kunsten som deles.
Det andre settet med casestudier undersøker hvordan ulike profesjonelle aktører har formidlet kunst digitalt fra hjemmekontorene under koronakrisen på vegne av institusjonene de arbeider for. Denne delen spør hva som skjer med den profesjonelle samtalen om kunst når delingen av kunnskap foregår på digitale plattformer som involverer formidlernes eget hverdagsliv, private rom og egen medieteknologi. En hypotese er at delingen blir mer intim, subjektiv og følelsesbasert.