Et digital utvidet kulturbegrep?
Prosjektet «Et digitalt utvidet kulturbegrep? Digital kulturbruk, kulturstatistikk og kulturpolitikk for barn og unge» skal undersøke hvordan digital kulturbruk utfordrer de kategorier og begreper kulturpolitikken baserer seg på.
Medvirkende
Ole Marius Hylland og Bård Kleppe (Telemarkforsking)
Prosjektbeskrivelse
Er et Snapchatfilter et kulturuttrykk? Er en youtuber en slags kulturarbeider? Og er det å lage TikTok-videoer en kulturell egenaktivitet? Dette prosjektet tar utgangspunkt i at det er ganske stor avstand mellom praksis og politikk i det kulturpolitiske feltet for barn og unge. Barn og unge har vært et sentralt område for den norske kulturpolitikken, tydelig i omfattende tiltak som Rikskonsertene og Den kulturelle skolesekken og i politiske dokumenter som den kommende stortingsmeldingen om kultur for barn og unge. Kulturpolitikken for barn og unge har vært fokusert på analog, tradisjonell formidling av kultur, samtidig som vi vet at den faktiske bruken av kultur i denne delen av befolkningen er totalt dominert av digitale, skjermbaserte uttrykk.
Denne avstanden skaper utfordringer på tre områder – både for kulturforskning, for kulturpolitikken og for kulturstatistikken: Har vi oppdatert kunnskap på dette området? Har vi kategorier for kulturbruk og kulturell deltagelse som er brukbare for barn og unges kulturkonsum i 2020? Hvordan skal, kan eller bør en oppdatert kulturpolitikk knytte sine mål til faktisk kulturbruk og -praksis? Prosjektet Et digitalt utvidet kulturbegrep? har ambisjoner om svare på disse spørsmålene gjennom 1) å kartlegge digital estetisk praksis og kulturbruk blant barn og unge, 2) å kartlegge og analysere den digitale kulturpolitikken overfor barn og unge, og 3) å beskrive mulige perspektiver og kategorier for en digital kulturstatistikk og et digitalt utvidet kulturbegrep.