Dataspill som estetisk praksis
Prosjektet «Dataspill som estetisk praksis» skal gi ny kunnskap om dataspill som estetisk og kulturell praksis, og om barn og unges opplevelser av dataspill i et estetisk perspektiv.
Medvirkende
Lykke Guanio-Uluru (Høgskulen på Vestlandet)
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet «Dataspill som estetisk praksis» undersøker og analyserer den mest utbredte estetiske praksisen blant barn og unge i dagens Norge, nemlig dataspillet. Ifølge Medietilsynet spiller nå 93 prosent av norske gutter og jenter i niårsalderen dataspill, enten på mobil, PC eller konsoll. Det er forsket på barn og unges spillbruk knyttet til nettsikkerhet og spillvaner, men det trengs fremdeles gode beskrivelser av dataspillet som estetisk praksis. Dette prosjektet vil bidra til en drøfting av spillmediet som kulturelt og estetisk uttrykk, med vekt på å belyse hvordan estetiske affordanser ved dataspill bidrar til å forme barn og unges estetiske forståelse.
Prosjektet undersøker dataspill som estetisk praksis på to ulike måter: gjennom analyser av enkeltspill på grunnlag av akademisk spillteori, og gjennom en spørreundersøkelse blant ungdomsskoleelever om deres spillopplevelser i et estetisk perspektiv. Prosjektet analyserer spill fra flere spillsjangere, og har en bevissthet om at teksttyper i digitale medier er i stadig utvikling.
Med i analyseutvalget av enkeltspill er to av de mest populære spillene blant barn og unge i Norge i 2018, nemlig handlingsspillet Fortnite Battle Royale og simulasjonsspillet Sims4, som begge er store kommersielle spill. Utvalget inkluderer også spill fra uavhengige spillprodusenter som har utmerket seg med nyskapende spilldesign. Prosjektets drøfting av dataspill som estetisk praksis er dermed informert både av akademiske spillstudier, av egen spillpraksis, og av en empirisk undersøkelse av norske barn og unges egne spillopplevelser.