Økte rammer for gjenopptakelse av scenekunst og markedsføring av film og musikk i 2019
Illustrasjonsbilde Foto: Marta Anna Løvberg
Styret i Fond for lyd og bilde styrker ordningene for gjenopptakelse av sceneforestillinger, markedsføring av kortfilm og dokumentar, og markedsføring av musikk med musikkvideo. Rammene for ordningene økes med totalt 3,3 millioner kroner for 2019.
Markedsføring og tilgjengeliggjøring av scenekunst og film er stadig viktigere for å kunne nå ut til et bredt publikum. Styret styrker ordningene for gjenopptakelse av sceneforestillinger med 1,3 millioner kroner og markedsføring av kortfilm og dokumentarfilm med 1,2 millioner kroner. Markedsføring av musikkutgivelser med musikkvideo styrkes med 800 000 kroner.
Styreleder Stein Bjelland kommenterer satsingen slik:
– Profesjonalitet i markedsføring og gode planer for gjenbruk er avgjørende for å være synlig både på de nasjonale og internasjonale arenaer og markeder, vi er derfor svært glade for å kunne styrke disse ordningene.
Økningen gjelder kun for søknadsåret 2019 og første søknadsfrist er 15. april.
Gjenopptakelse åpner for et bredere publikum
Det er kostbart og ressurskrevende å utvikle profesjonell scenekunstproduksjon. Gjenbruk av allerede produserte forestillinger bidrar til videre utvikling av produksjonen og gjør det mulig å nå ut til nye spillsteder og publikumsgrupper. Gjenopptakelse, spredning og markedsføring er dermed et viktig virkemiddel for å forlenge levetiden for et scenekunstprosjekt.
For 2019 styrkes ordningen for gjenopptakelse av sceneforestillinger med 1,3 millioner kroner, total ramme for ordningen i 2019 er dermed i overkant av 2,6 millioner.
Bjelland understreker:
– Styret er opptatt av en miljøprofil der langsiktighet prioriteres. Det er god samfunnsøkonomisk tenkning å effektivisere midler og ressurser som involverer markedsføring og gjenbruk av scenekunst.
Økt ramme til PR gir muligheter for flere filmskapere
Rammen for markedsføring av film økes til totalt 2,3 millioner i 2019 for å gi profesjonelle filmprosjekter mulighet til å søke større og mer relle beløp.
– Vi tror at mange filmselskaper har droppet å søke fordi rammen var så liten. Nå håper vi flere filmskapere blir klar over ordningen og sender søknader, sier Bjelland.
Ordningen er øremerket for markedsføring og PR-tiltak for norsk kortfilm og dokumentarfilm, filmformater som er viktige arenaer for eksperimentering og nyskaping.
Fond for lyd og bilde støtter påmelding til festivaler, lanseringstiltak og markedsaktivitet som kan skape blest og omtale av filmen og filmskaperen.
Musikkvideo styrker formidling av norske musikkutgivelser
Musikkvideo som visuelt virkemiddel bidrar til å skape oppmerksomhet og nysgjerrighet rundt artister i forbindelse med nye utgivelser på digitale plattformer og i sosiale medier.
I følge en undersøkelse fra TONO benytter 62 prosent av alle nordmenn YouTube for musikkstrømming og for å se musikkvideoer.
Nå styrkes ordningen for markedsføring av musikkutgivelser med musikkvideo med 800 000, og rammen i ordningen i 2019 er på totalt 3,5 millioner.
Bjelland kommenterer ordningen:
– Styret tror på verdien av samarbeid mellom musikk- og filmbransje. Kvalitetsproduksjon av musikkvideo bidrar til å styrke formidling av norske musikkutgivelser til nye publikumsgrupper på hjemmemarkedet og globalt.
For å sikre kvalitet i utvikling av musikkvideo stiller Fond for lyd og bilde krav til et dokumentert samarbeid med profesjonell filmfaglig kompetanse. Dette gjør ordningen for markedsføring av musikkutgivelser relevant for filmfeltet.
Ordningene for gjenopptakelse og markedsføring i Fond for lyd og bilde er løpende. Muligheten til å søke flere ganger i løpet av året gir fleksibilitet for bransjene. Førstkommende frist er 15. april 2019.
Se kalender for Fond for lyd og bilde her
Her finner du søknadsskjema, informasjon om ordninger og kontakter i Fond for lyd og bilde