Markedsføringssatsing i Fond for lyd og bilde
Kortfilmen Den Grønne Dalen fra Twentyone Pictures er tildelt 50 000 kroner i markedsføringsstøtte fra Fond for lyd og bilde. Foto: Janne Lindgren
Digitalisering av lyd og bilde sammen med et stadig økende omfang av innhold på alle fagfelt innebærer at synliggjøring og tilgjengeliggjøring av kunst er blitt stadig viktigere. Fond for lyd og bilde prioriterer markedsføring i sine ordninger. I denne runden får 25 nye prosjekter markedsføringsstøtte fra Kulturrådet.
Styret i Fond for lyd og bilde er opptatt av å styrke markedsføring av prosjekter innen alle fagområder, og har de siste årene gjort nødvendige justeringer i tråd med endringer og behov i feltet.
Styreleder Stein Bjelland forklarer satsingen slik:
– Markedsføring og spredning av kvalitativt gode kunstprosjekter er avgjørende for at norske rettighetshavere kan være synlige både på de nasjonale og internasjonale arenaer og markeder.
Et økt fokus på markedsføring av kunstprosjekter er avgjørende for å nå ut til nye publikumsgrupper. Synliggjøring og utadrettet markedsaktivitet vil bidra til lengre levetid for prosjektene og dermed medvirke til inntjening for opphavspersoner, utøvende kunstnere og produsenter.
Nye tildelinger til markedsføring
Styret i Fond for lyd og bilde har i styremøtet 6. desember 2018 vedtatt følgende tildelinger til de løpende ordningene som støtter formidling og markedsaktivitet for ferdigproduserte prosjekter innenfor musikk, film og scene:
Markedsføring av musikkutgivelser
Utvalget hadde til vurdering 34 søknader med samlet søknadssum på kr 2 075 170 kroner . Rammen denne runden stilt til disposisjon var 467 260 kroner. Det er innvilget støtte til 12 prosjekter. Blant disse er Sandra Kolstad med «Catch 22» fra Delve Deeply kr 60 000, D'Sound med «Mr. Unicorn» og Louam med «Wreckless Love» fra Dawork Records AS er begge tildelt 55 000. Hjerteslag med «Nattseileren» fra Edda Music AS 50 000 kroner og Elg med «Ei merkelig tid» fra Grammofon AS 45 000 kroner
Se alle vedtak om markedsføring av musikkutgivelser i styremøtet 6. desember
Markedsføring av kortfilm og dokumentarfilm
Utvalget hadde til vurdering 8 søknader med en samlet søknadssum på om lag en halv million. Rammen denne runden var 134 601 kroner og det er innvilget støtte til 5 prosjekter.
Den Grønne Dalen / The Green Valley er et nabolagsportrett og inspirert av tre faktiske hendelser og en litterær tekst fra filmskaperens eget nabolag på Torshov i Oslo. Regi, manus og produsent: Ellen Ugelstad. Filmen er produsert av Twentyone Pictures, og tildeles 50 000 kroner fra Fond for lyd og bilde i denne runden.
THE GREEN VALLEY * TRAILER * from Ellen Ugelstad on Vimeo.
Dokumentarfilmen «Nuit» fra Ann Film støttes med 34 601 kroner. I tillegg støttes de tre kortfilmene «Himmelen under havet / The Sky Underwater» fra Smau Media AS med 20 000 kroner, «På vent» fra Mattis Goksøyr Filmproduksjon med 15 000 kroner og «Ta meg hardt med kjærlighet» fra Jenny Ellegård med 15 000 kroner.
Se alle vedtakene om markedsføring av kortfilm og dokumentarfilm i styremøtet 6. desember
Gjenopptakelse av sceneforestillinger
Utvalget hadde til vurdering 16 søknader med en samlet søknadssum på rundt 850 000 kroner. Rammen denne runden var 315 701 kroner og det er innvilget støtte til 8 prosjekter. Blant disse er «Oss» med by Proxy 70 000 kroner, «As a Tiger in The Jungle» med Cirkus Xanti 60 000 kroner, «Post Capitalistic Auction» med Jingyi Wang 40 000 kroner og «Man» med Sudesh Adhana 36 500 kroner.
Se alle vedtakene om gjenopptakelse av sceneforestillinger i styremøtet 6. desember
Markedsføringsordningene i Fond for lyd og bilde
Markedsføring av musikkutgivelser og markedsføring av kortfilm og dokumentarfilm
Formålet med de ordningene er å fremme salg og spredning innenlands og utenlands av nye norske ferdigproduserte musikkutgivelser eller norskproduserte kortfilmer og dokumentarfilmer. Det forutsettes høy kunstnerisk kvalitet på prosjektet og markedsplanen vurderes i forhold til produkt og målgruppe.
Søknad om utvikling av musikkvideo som lanseringstiltak for musikkutgivelse må være i samarbeid med en profesjonell filmskaper. Den kunstneriske ideen må beskrives av den kunstnerisk ansvarlige for produksjonen og det skal vedlegges moodboard/storyboard. Produsenter eller andre med tilsvarende fullmakter og ansvar i forhold til ferdig produkt kan søke. Ordningen støtter ikke tilskudd til lansering av spill.
Søknader for ordningene skal inneholde budsjett, finansieringsplan og markedsføringsplan med detaljert oversikt over markedsføringsaktiviteter. Ferdigprodusert musikk eller film som markedsføres må vedlegges som mediefil eller nettlenke til en digital tjeneste. Søknader mottatt via Altinn seks uker innen et styremøte vil bli behandlet.
Detaljer i retningslinjer og tildelinger:
Gjenopptakelse, spredning og markedsføring av sceneforestillinger
Formålet med denne ordningen er å fremme spredning innenlands og utenlands av ikke-institusjonelle sceneforestillinger.
Fond for lyd og bilde støtter gjenopptakelse, spredning og markedsføring av allerede produserte sceneforestillinger med kunstner og/eller produsent som bor og hovedsakelig har sitt virke i Norge. Det forutsettes høy kunstnerisk kvalitet på forestillingen, og at den fortsatt vurderes å ha publikumspotensial. Det vektlegges at støtten vil bidra til å få forestillingen til nye spillesteder.
Hovedregel er minimum et halvt år ikke mer enn tre år siden urpremiere. Det skal leveres prosjektbeskrivelse, budsjett, finansieringsplan og intensjonsavtale med spillesteder. Dokumentasjon som muliggjør kunstnerisk vurdering av forestillingen må vedlegges som mediefil eller i nettlenke. Det bør være et videoopptak av forestillingen. Søknader mottatt via Altinn seks uker innen et styremøte vil bli behandlet.
Detaljer i retningslinjer og tildelinger: