Kunst og kultur for barn og unge i Kulturfondet 2017
Det er en relativt stor økning i tildelinger til prosjekter for og med barn fra 2016 til 2017 når en ser hele Kulturfondet under ett.
Fra og med 2016 er tildelinger til barne- og ungdomskultur fra Kulturfondet integrert i alle fagseksjonenes arbeid overfor kunstfeltene. Før 2016 var dette formålet organisert som et eget fagområde med et eget fagutvalg og egne ordninger. 2017 har altså vært det andre året med denne nye strukturen, en omstrukturering som rådet i 2015 betegnet som et eksperiment for å utvikle kunstfeltenes kvalitet og diskurs om den unge målgruppen. Intensjonene om å følge med på både kvalitetsutvikling innen kunst for barn og unge og fagutvalgenes tildelingssummer til slike prosjekter er fortsatt gjeldene, og denne rapporten er utformet for å gi en innsikt i fagutvalgenes arbeid rettet mot denne målgruppen.
Gjennom hele 2017 har fagutvalgenes referater til rådet inneholdt et avsnitt om søknadsrundens tildelinger og diskusjon om prosjekter for og med barn og unge. I tillegg er både søknader og tildelinger fra alle ordninger rapportert inn til fagansvarlig for barne- og ungdomskultur i administrasjonen som grunnlag for denne rapporten.
Hovedtrekk i 2017
Det er en relativt stor økning i tildelinger til prosjekter for og med barn fra 2016 til 2017 når en ser hele Kulturfondet under ett. Den største økningen er innen avsetningene for musikk og allmenne kulturformål.
En sterk faktor for dette resultatet er at barn og unge er ett av rådets hovedsatsningsområder i gjeldene strategi. Som en direkte effekt av dette ble 2,6 mill. kroner av rådets disponible midler i 2017 øremerket de ulike fagområdenes spesifikke satsinger rettet mot det unge publikumet. Når fagutvalgenes egne øremerkede midler til barne- og ungdomskultur summeres med rådets øremerkede midler, er den samlede oversikten over øremerkede midler til barne- og ungdomsprosjekter innen Kulturfondet slik for 2017:
Kulturvern | 200 000 |
Scenekunst | 900 000 (prosjekter for den yngste målgruppen – 0-6 år) |
Visuell kunst | 2 400 000 |
Musikk | 3 100 000 (inkludert søknadsfrist i desember 2017, hvor 2017 - midler benyttes) |
Allmenne kulturformål | 1 500 000 (øremerket i 2017 og 2018 under førsøksordningen Gjesteoppholdstøtte) |
Litteratur | 36 700 000 (innkjøpsordningene for skjønnlitteratur og sakprosa for barn og unge) 2 200 000 (forsøksordningen «Litteraturskaping med barn og unge». Midlene er hentet fra Allmenne kulturformål.) |
Forskning og utvikling | 4 250 000 til forskningsprogrammet «Barn og unge, kunst og kultur» |
I tillegg til disse øremerkede midlene, er det tildelt betydelige summer til drift, arrangørstøtte, basisfinansiering og prosjekt- og produksjonsstøtte for og med barn og unge fra alle fagområdene i Kulturfondet i 2017. Totalt er det bevilget 89,4 mill. kroner til søknader som henvender seg til barn og unge eller omhandler kunst og kultur for barn og unge. Dette tallet er unntatt avsetningene til innkjøpsordningene for litteratur. Når disse også regnes med, er det totale tallet for 2017 126,1 mill. kroner. Midlene utenom innkjøpsordningene på litteratur fordeler seg slik på fagområdene:
|
|
|
|
|
Øremerkede 2017-midler, ikke tildelt* | Totalt 2017 | Driftsstøtte | Prosentvis fordeling | |
Visuell kunst: |
| 2 930 000 |
| 4 % |
Allmenne kulturformål: | 6 450 000 | 15 236 000 |
| 23 % |
Driftsstøtte, allmenne kulturformål |
| 5 869 000 |
| |
Kulturvern: |
| 1 220 000 |
| 2 % |
Musikk: | 1 400 000 | 19 253 000 |
| 29 % |
Driftsstøtte musikk |
|
| 928 000 |
|
Litteratur**: |
| 6 150 000 |
| 9 % |
Driftsstøtte litteratur |
|
| 10 400 000 |
|
Scenekunst: |
| 22 349 000 |
| 33 % |
Driftsstøtte, scenekunst |
|
| 5 093 000 |
|
Sum uten driftsstøtte | 67 138 000 | |||
Sum med driftsstøtte | 89 428 000 | 22 290 000 |
*Gjelder øremerkede FoU-midler (kr 4 250 000), midler til litteraturpilot (kr 2 200 000) og øremerkede midler fra musikkavsetningen (kr 1 400 000)
**Unntatt innkjøpsordningene i litteraturavsetningen
Sammenliknet med total tildelingssum til barne- og ungdomskultur i 2016 er dette en økning på ca. 11 mill. kroner. Da er det summen uten driftsstøtte i 2016 som er sammenlikningsgrunnlag ( 56,2 mill. kroner). Samtidig er nok tallene for 2016 noe underrapportert, veldig få tilsagn fra før 2016 er medregnet, så i realiteten er differansen mellom 2016 og 2017 noe mindre.
Når vi regner med både driftsstøtten og innkjøpsordningene for litteratur har hvert fagområde følgende prosentvise fordeling til barne- og ungdomskultur i forhold til total ramme for egen avsetning:
Fagområde | Tildelinger til barn og unge (i mill. kr) | Avsetning 2017 (i mill. kr) | Prosentvis andel |
Litteratur | 53,2 | 174,9 | 30 % |
Scenekunst | 27,1 | 144,7 | 19 % |
Visuell kunst | 2,9 | 122,4 | 2 % |
Musikk | 20,1 | 357,9 | 6 % |
Kulturvern | 1,2 | 32 | 4 % |
Allmenne kulturformål | 21,1 | 60,1 | 35 % |
Det er interessant å se at sammenliknet med 2016 er det de fagavsetningene som har den minste andelen av tildelinger til barn og unge som har økt mest. Musikkavsetningen og avsetningen for visuell kunst har økt sin tildelingssum til barn og unge, mens scenekunstavsetningens tildelinger muligens har gått noe ned. Litteraturavsetningen ligger på omtrent samme nivå som i 2016. Det kan altså synes som at omstruktureringsgrepet har gitt en tydelig positiv utvikling innen de feltene som ikke tidligere har hatt så sterke tradisjoner for produksjon og formidling til barn og unge innen fondet.
Fagområdenes satsinger på barn og unge
Sett under ett er det en svært positiv økning i tildelinger til prosjekter rettet mot barn og unge i Kulturfondet i 2017. De særskilte satsingene og øremerkingene innenfor de fagspesifikke avsetningene regnes som hovedårsaken til dette. Størst økning er det innen avsetningene for allmenne kulturformål og musikk, der forskningsutlysningen «Barn, unge, kunst og kultur» samt spesialutlysningene innen Gjesteoppholdsstøtte for arenaer og innen tre støtteordninger på musikk, har gitt særlig positive utslag på tildelingstallene. Det er også en tydelig økning i tildelingssum fra ordningen Tverrfaglige tiltak.
Det har også vært øremerking til alle fire frister innen visuell kunst i 2017. Denne øremerkingen har gitt en merkbar økning fra 1,9 mill. kroner til 2,9 mill. kroner, men totalsummen som tildeles prosjekter for/med barn og unge er fortsatt kun 2% av den totale avsetningen innen visuell kunst. Mye av årsaken til dette kan være at det visuelle kunstfeltet ikke har samme grad av institusjonalisering, med faste aktører som opererer innen kunst for barn og unge, som de andre feltene har.
Scenekunstutvalgene har hatt fokus på målgruppen 0-6 år i sine tildelinger i 2017, og har også hatt en egen etterlysning av prosjekter for denne målgruppen innen produksjonsstøtteordningene for Fri scenekunst. Denne etterlysningen ga dessverre ikke resultatene utvalgene var ute etter, og selv om utvalget hadde fokus på denne målgruppen i hele 2017, økte verken tilfanget av kvalitetsprosjekter eller tildelt produksjonsstøtte til prosjekter for barn og unge i 2017.
Det er en viktig erfaring at slike satsinger og øremerkinger trenger tid på å nå ut til feltene og potensielle søkere. Om nye kunstnere enn de som allerede er aktive innen barne- og ungdomskulturfeltet skal initiere prosjekter for og med barn og unge, er erfaringen at slike etterlysninger må virke over lengre tid enn én eller noen få søknadsfrister. Fagområdenes ulike erfaringer med satsinger, øremerkinger og etterlysninger er beskrevet ytterligere under hvert fagfelt i vedlegget.
Variasjoner mellom fagområdene
1. Verksteder eller produksjon
Erfaringene i 2017 viser at variasjonene mellom fagområdene er store. Hvis man skiller mellom kunst produsert av profesjonelle kunstnere for barn og unge og prosjekter/verksteder der kunstnere møter og jobber sammen med barn og unge som to hovedkategorier, viser rapportene at de ulike fagområdene posisjonerer seg ulikt. Mens hoveddelen av tildelinger fra visuell kunst er verkstedsbaserte prosjekter der kunstnere samarbeider med barn og unge, har de andre feltene lite eller mindre andel samarbeidsprosjekter. På de andre feltene er hoveddelen produksjon av profesjonell kunst for barn og unge. Dels bunner dette i ulike tradisjoner i de ulike kunstfeltene – målgrupperettet produksjon er for eksempel fortsatt et uvant konsept innen det visuelle kunstfeltet.
Rådets diskusjon på rådsmøtet i april stadfester at disse variasjonene sees som positive utslag av at hver fagseksjon og de fagspesifikke utvalgene i Kulturfondet nå utvikler en egen diskurs rundt prioriteringer og praksis for målgruppen barn og ungdom.
2. Barnehagepublikumet
Den samme variasjonen mellom feltene kan til en viss grad sees i behandlingen av prosjekter for den yngste målgruppen. Målgruppen 0-6 år, førskolebarna, er en aldersgruppe Kulturrådet tradisjonelt har vært opptatt av, og som ikke har noen nasjonal formidlingsordning gjennom Den kulturelle skolesekken, slik skolebarna og ungdommene har. Målgruppen har vært løftet fram som prioritert målgruppe i handlingsplaner innen avsetningen for barne- og ungdomskultur i en årrekke. Likevel konkluderte evalueringen av forsøksprosjektet Kunstløftet med at tildelingsprosenten til prosjekter for denne målgruppen var lavere enn de andre aldersgruppene.
Etter omstruktureringen har de ulike fagseksjonene litt ulik behandlingspraksis for prosjekter som foregår på barnehagens arena. Scenekunstutvalgene hadde en særskilt etterlysning av prosjekter for barnehagemålgruppen, og prioriterer prosjekter som også vises på offentlige arenaer og kulturhus. Utvalget for musiker- og ensemblestøtte prioriterer konsertprosjekter for barn 0-6 år som spilles utenom barnehagene, på lokale bibliotek og kulturhus. Visuell kunst har med sin tradisjon for verkstedsbaserte prosjekter ikke denne avgrensningen mot barnehagen som arena.
Evaluering
Etter at omstruktureringen nå har vært virksom i to år begynner et behov for mer kunnskap om virkningene å melde seg. Det er behov for både kunnskap om effektene av ny tildelings- og vurderingsstruktur for barne- og ungdomskulturfeltet som helhet, men også kunnskap om virkningene av det rent forvaltningstekniske omstruktureringsgrepet internt i Kulturfondet. Vi trenger kunnskap om hvordan fagutvalgene har forstått og tatt ansvar for prosjekter for barn og unge, hvilke prioriteringer de har gjort, hvordan de øremerkede satsingene har truffet feltene, og ikke minst hvilken metodikk som er mest hensiktsmessig fremover i forhold til målsettingene. Hvilke prosjekttyper får støtte fra fondet, hvilke tendenser til utvikling ser vi i kunstfeltene? Hvilke konsekvenser har det hatt å legge ned Faglig utvalg for barne- og ungdomskultur for status og prosesser internt i råds- og utvalgsstrukturen, og hvordan bør rådet innrette arbeidet på dette feltet fremover?
Dette er spørsmål rådet vil ta videre i vurderingen av hvordan omstruktureringsgrepet i Kulturfondet eventuelt skal evalueres.
I det følgende kan du lese om hvert fagområdes arbeid med barn og unge.
Kulturvern
I 2016 hadde Kulturvernavsetningen en engangsutlysning der 2 mill. kroner ble tildelt prosjekter for og med barn og unge. Det har i 2017 ikke vært en tilsvarende satsing, og tilfanget av søknader med barn og unge som tydelig målgruppe, eller med aktiv involvering av barn og unge, har vært lav. Det er derfor positivt at det blant disse få søknadene finnes eksempler på tunge og utprøvende formidlingstiltak med overføringsverdi til kulturvernet som helhet. Tildelingsprosenten for søknadene som retter seg mot barn og unge har dermed vært høy, og total tildelingssum i 2017 fra kulturvernavsetningen er på 1, 22 mill. kroner. Det er særlig tiltak som tar ibruk ny opplevelses-teknologi (augmented reality, virtual reality, 3D-film og spillteknologi) som søkere relaterer til formidling til barn og unge.
Musikk
Den totale bevilgningssummen til barne- og ungdomsprosjekter fra musikkavsetningen har økt betydelig fra 2016 til 2017; fra 13,3 til 19,2 mill. kroner. Økningen gjelder innen alle fire søknadsrunder i fondet, selv om kun en av søknadsfristene hadde en egen øremerket satsing.
Øremerking av midler
Til første søknadsfrist for 2017 ble det etterlyst flere prosjekter for og med barn og unge innen ordningene Andre musikktiltak, Bestillingsverk og produksjonsstøtte og Arrangørordningen. Det ble øremerket tilsammen inntil 2,5 mill. kroner, fordelt på disse tre ordningene.
Det var særlig ordningen Andre musikktiltak som mottok mange søknader som resultat av denne etterlysningen, men det var også en tydelig økning på ordningen Bestillingsverk og produksjonsstøtte. Mange av søknadene til Andre musikktiltak gjaldt en eller annen form for opplæring av barn og ungdom, og var således litt på siden av Kulturfondets formål. Innen ordningen bestillingsverk og musikkproduksjon var det variasjon i måten de ulike prosjektene rettet seg mot barn og unge, men ofte gjelder det teaterforestillinger, musikk til korps og prosjekter hvor unge musikere tar del i fremføringen.
Det hadde vært ønskelig med enda flere, gode søknader som resultat av den utlyste øremerkingen. Utvalgene hadde en streng praksis i fordelingen av de øremerkede midlene – kun de prosjektene for barn og unge som traff målsetningene i utlysningen ble regnet som tildelinger innenfor de øremerkede midlene. Andre prosjekter for barn og unge fikk tildelt midler fra den ordinære avsetningen. Dermed ble noe av den øremerkede summen holdt igjen til en senere utlysning i 2017. Dette ble gjort for at ikke total tildelingssum til prosjekter for/med barn og unge skulle begrense seg til kun de øremerkede midlene, og dermed resultere i en nedgang i total tildelingssum fra musikkavsetningen i 2017.
Mange av prosjektene som kom inn til den første øremerkede utlysningen hadde for lav kvalitet. De var lite nyskapende, og manglet generelt refleksjoner omkring målgruppen barn og unge. Men diskusjonen rundt disse søknadene var en nyttig og interessant erfaring, som ga både administrasjon og utvalg innsikt i eget ståsted, og hvilken type musikkprosjekter en ønsker å støtte gjennom Kulturfondet. Erfaringen ble også et viktig ledd i utviklingen av administrasjonens samtaler med søkerne.
Faglig utvalg for musikk vedtok i september å konkretisere utlysningen ytterligere, og en ny øremerking på inntil 1,4 mill. kroner (2017-midler) ble utlyst til søknadsfristen i desember 2017. Utlysningen henvendte seg særlig til enkeltutøvere og ensembler med en oppfordring om å skape produksjoner for barn og unge innen ordningen Bestillingsverk og musikkproduksjon og i samarbeid med barn og unge innen ordningen Andre musikktiltak – prosjektstøtte.
Musiker- og ensemblestøtte
Musikkutvalget for musiker- og ensemblestøtte har gjennom hele 2017 sett etter gode prosjekter for barn og unge, og ønsker flere gode søknader fra alle sjangre med et større konsertomfang der konsertene er åpne for et allment publikum. Utvalget diskuterte muligheten for å øremerke en sum i 2017 til dette formålet, men ønsket å avvente til resultatet av de øremerkede midlene innen Bestillingsverk og produksjonsstøtte forelå. Om denne utlysningen resulterer i konsertprosjekter med turnébehov vil det være mulig å prioritere prosjektene innenfor musiker- og ensemblestøtten, eventuelt med en utvidet ramme.
Det er gitt virksomhetsstøtte (aktivitet og drift for hele året) til to rene barneprosjekt i 2017; Meg og Kameraten min og Rasmus og Verdens Beste Band har begge fått 200 000 kroner. Flere andre mottakere av virksomhetsstøtte har også deler av sin aktivitet for barn og unge, for eksempel Raknes, Bit20, Ensemble Neon og Agder Camerata. Det er gitt ulike turnétilskudd til barn og unge prosjekt, blant annet.:
Mandarinsaft kr 80 000
Karoline Krüger - Labyrinter! - høst 2017 og vår 2018 kr 100 000
Izabell - 2017 kr 100 000
Lekerommet - juli 2017 kr 40 000
Ensemble Freithoff - høst 2017 kr 150 000
Mandarinsaft - høst 2017 kr 130 000
Du og jeg og vi 2 - 3 - 4 - Juli 2017 - januar 2018 kr 100 000
Kriminell Kunst - juni - des 2017 kr 75 000
I tillegg har flere turneer fått støtte der et antall konserter har vært for unge under 18 år.
Skoleprosjekter er ikke prioritert på ordningen, og det har heller ikke vært praksis å støtte skolekonserter gjennom Kulturfondet. Det har likevel vært en viss økning i antall søknader gjennom året til dette, noe som kanskje skyldes at Kulturtanken (tidl. Rikskonsertene) ikke lenger skal være produksjonsenhet for skolekonserter.
Innspillings- og publiseringsstøtte
Innen ordningene for innspilling og publiseringsstøtte har det også i 2017 vært få søknader rettet mot barnepublikumet. Men flere av utgivelsene, særlig innenfor sjangerbetegnelsen populærmusikk, henvender seg for øvrig til et ungt publikum (under 25 år).
Arrangørfeltet
I den første utlysningen av øremerkede prosjekter rettet mot barn og unge var også arrangørordningen inkludert. Men resultatet av utlysningen på denne ordningen var heller at det kom inn flere søknader utenfor ordningens formål, som enkeltkonserter med skolekorps og opplæringstiltak, enn at flere arrangører tok ansvar for et kvalitetstilbud til barn og unge.
Også innen festivalordningen er tendensen at tilbudet til barn og unge ikke nødvendigvis har de samme kvalitetskravene som de øvrige konsertene innen samme festival. Ofte ser det ut til at punktet om barn og unge i ordningens formål tolkes som at utøverne på scenen skal bestå av barn og unge heller enn et kvalitativt godt program for barn og unge.
Administrasjonen vurderte dermed i samråd med Faglig utvalg for musikk at den neste øremerkede utlysningen skulle rettes mot enkeltmusikere og ensembler, og at dette kunne generere flere produksjoner som var aktuelle for arrangørfeltet etter hvert.
Opplæring, rekruttering og talentutvikling
En særskilt problemstilling på musikkområdet er defineringen av ansvar og roller i instrumentalopplæringen. Kulturrådet har på musikkområdet fortsatt forvaltningsansvar for en portefølje av overførte tiltak i Kulturfondet som driver med opplæring, rekruttering og talentutvikling. Siden Kulturfondet ikke egentlig støtter opplæringstiltak, er det krevende å forvalte disse tiltakene på en god måte på deres egne premisser.
Scenekunst
En foreløpig opptelling av tildelinger til prosjekter for barn og unge fra scenekunstavsetningen viser en liten nedgang i tildelingssum i 2017 i forhold til 2016. I 2016 var total tildelingssum 26,8 mill. kroner, mens tallet for 2017 er 22,3 mill. kroner. Disse tallene er imidlertid ikke iberegnet basiskompanienes rapporterte aktiviteter, det er kun tildelingen til Cirka Teater som er telt med som eneste tildeling fra basisordningen som retter seg mot barn og unge. Når rapportering fra basiskompaniene for 2017 foreligger og kan sammenliknes med aktiviteten i 2016, vil tallene muligens se annerledes ut.
Scenekunstseksjonen fikk i 2016 tildelt 10,7 mill. kroner, som tilsvarte 47,6% av den tidligere avsetningen for barne- og ungdomskultur. Scenekunstfeltets andel av tildelte midler til barne- og ungdomstiltak i fondet i 2017 var på 33%.
Selv om denne prosentandelen har sunket, var det fortsatt 19% av den totale scenekunstavsetningen i 2017 som gikk til tiltak og prosjekter for barn og unge, noe som er en betydelig høyere andel enn både musikk (6%) og visuell kunst (2%).
Målgruppen 0-6 år
Innen produksjonsstøtteordningene (fri scenekunst teater/dans og forprosjekt) har det i hele 2017 vært et fokus på scenekunst for de aller yngste (0-6 år). Det har vært begrenset tilfang av gode prosjekter for denne målgruppen, og de to produksjonsstøtteutvalgene - Faglig utvalg for teater og Faglig utvalg for dans - bestemte seg for å etterlyse prosjekter som rettet seg mot barn fra 0-6 år, til siste frist for 2017-avsetningen. Erfaringen med denne etterlysningen viste seg å ikke imøtekomme intensjonen; det kom inn mange søknader, men den scenekunstfaglige kvaliteten var generelt sett for lav, og en stor del av prosjektene hadde en veldig tradisjonell tilnærming til hva scenekunst for barn kan være. Utvalgene og administrasjonen konkluderte med at en slik engangsetterlysning ikke nødvendigvis fører til at etablerte scenekunstnere forholder seg til en for dem ny målgruppe. Det var stort sett scenekunstnere med et allerede etablert forhold til den yngste målgruppen som fikk tildelt støtte til dette formålet den siste søknadsrunden.
Det synes som interessen for den yngste målgruppen også deles av kompetansesentrene for dans, der 6 av 8 sentre i år (2018) har spesielle satsinger rettet mot barn i alderen 0-6 år. Også internasjonale scenekunstarenaer viser interesse for norske produksjoner for den yngste målgruppen, og søknader om støtte fra gjestespillordningen til visninger av disse produksjonene har vært gode.
En generell tendens i første tildelingsrunde 2017 innen ordningen Fri scenekunst var at flertallet av barne- og ungdomsprosjektene var rettet mot ungdomsmålgruppen. Mange av disse tematiserte ensomhet og psykisk helse blant ungdommer i dag.
Verksteder for barn og unge
Som hovedregel støttes ikke verksteder med barn/unge fra scenekunstavsetningen. Dette er ny praksis i forhold til før omleggingen av barne- og ungdomskulturavsetningen, da verkstedsprosjekter med barn og unge hadde en egen støtteordning i Kulturfondet, og også støttet verksteder innen scenekunst. Scenekunstutvalgene har valgt å prioritere produksjonsstøtte til profesjonell scenekunst for barn og unge.
Likevel er det fra scenekunstavsetningen tildelt støtte til et par verksteder for ungdom i 2017, med bakgrunn i at disse verkstedene kan være kilder til kompetanseheving og diskursutvikling for de profesjonelle scenekunstmiljøene som arbeider spesifikt mot ungdomsmålgruppen (Unge Dramatikere og Klassikere for kids – workshop).
Det finnes også eksempler på verksteder med barn og unge som inngår i større kunstneriske overbygninger som har fått støtte. Det er fra forprosjektordningen gitt støtte til et workshopprogram basert på laiv-tradisjonen (Ungdommens underverden), og på ordningen Fri scenekunst er prosjektet KARNEVAL støttet. Her skal kunstnerne utvikle workshops med grupper i bl.a. barnehager, skoleklasser og ungdomsklubber for å lage objekter, musikk og bevegelse som utgangspunkt for et storstilt gateteaterprosjekt.
Visuell kunst
Total tildelingssum til prosjekter for/med barn og unge innen avsetningen for visuell kunst har økt fra 1,9 mill. kroner i 2016 til 2,9 mill. kroner i 2017. Administrasjonen mener det er sannsynlig at utlysning av øremerkede midler til søknadsfristene i 2017 er hovedårsak til denne oppgangen. Inntil 2 mill. kroner av avsetningen til visuell kunst var i 2017 øremerket prosjekter som reflekterer over barn og unge som publikum og skapende deltakere, og som utfordrer ulike former for tradisjonell tankegang på feltet. I tillegg ble det gitt en tilleggsbevilgning på 400 000 kroner øremerket barne- og ungdomsprosjekter fra rådets disponible midler på rådsmøtet i juni.
På 80- og 90-tallet gjennomførte Kulturrådet to store prosjekter på det visuelle kunstfeltet som satte fokus på barn og unges egen billedskaping (Kunstskoler for barn og ungdom) og på formidling målrettet mot barn og unge (Pilotgallerier). Begge prosjektene satte tydelige spor, kunstskoleprosjektet førte til at visuell kunst kom inn i de kommunale musikkskolene som dermed skiftet navn til kulturskoler. Formidlingsprosjektet Pilotgallerier bidro til utviklingen av metoder som nå er en normal del av alle kunstmuseenes og -institusjonenes formidling.
Søknadstilfanget til prosjekter for barn og unge fra det frie feltet i dag indikerer at det først og fremst er den institusjonaliserte delen av feltet som har ressurser, kunnskapsgrunnlag og erfaring nok til å kunne gjennomføre slike prosjekter. De fleste av museene og institusjonene på det visuelle feltet befinner seg forvaltningsmessig utenfor Kulturrådets ansvarsområde.
I 2017 har det vært flere aktører i Kulturrådets nedslagsfelt som interesserer seg for det unge publikumet, og det merkes en kvalitetsheving i søknadene i forhold til 2016. Det kan også synes som om etterlysningen av prosjekter for og med barn/unge har nådd flere miljøer i løpet av året. Det har kommet nye aktører og søkere med idéer for og med barn og unge mot slutten av året. Særlig gledelig at flere søknader ønsker å bidra i en diskurs og kunnskapsutvikling om kunstformidling til de unge, og også får tydeligere frem unges rolle som meningsbærende individer i samfunnet og i kunstlivet.
Det er foreløpig en tydelig tendens at aktørene i det visuelle kunstfeltet som søker støtte til prosjekter med og for barn og unge er Oslo-basert. Noen tildelte prosjekter er tverrkunstneriske - i samarbeid med scenekunstnere, og en del er teknologirelatert.
For de fleste aktørene er det nærliggende å rette sine prosjekter mot skolebarn og ungdom, som har en mer utviklet refleksjonskompetanse enn de yngste barna. Det er få søknader rettet mot førskolebarna - en aldersgruppe Kulturrådet tradisjonelt har vært opptatt av, og som ikke har noen nasjonal formidlingsordning gjennom Den kulturelle skolesekken, slik skolebarna og ungdommene har.
Det er få verk innenfor det visuelle kunstfeltet som skapes med en bevissthet om målgrupper. Ideologien om det autonome kunstverket står fortsatt sterkt, og det kommer få substansielle søknader fra enkeltkunstnere. Selv om tildelingssummen har økt, er det fortsatt kun 4% av Kulturfondets totale sum til barne- og ungdomsprosjekter som tildeles det visuelle kunstfeltet. Motivasjonen bak øremerking av barn- og unge-midler innen visuell kunst var nettopp dette at kunstprosjekter som strekker seg utover ren kunstformidling rettet mot barn og unge fortsatt er ukjent terreng for større deler av den norske samtidskunsten.
Det er i hovedsak gitt støtte til verkstedsbaserte prosjekter, eller prosjekter der de unge medvirkende legger premisser for den kunstneriske prosessen.
Fagutvalgets diskusjon om prosjekter for og med barn og unge har også utviklet seg positivt gjennom 2017. Erfaringen med slike søknader over tid har gitt et bedre diskusjonsgrunnlag, og utvalgsmedlemmene har tatt oppgaven på alvor. De to fagutvalgene for visuell kunst har bestemt at det også skal lyses ut midler til formålet i 2018, med en mer spisset utlysningstekst og et tydelig kvalitativt fokus, men uten en konkret øremerket sum. Det synes som utlysning fortsatt er nødvendig for å etablere et mer stabilt fokus på målgruppen barn og unge i det visuelle kunstfeltet. Første søknadsrunde i 2018 viser foreløpig et tilfang av søknader rettet mot barn og unge som ikke har tilstrekkelig kunstfaglig forankring eller relevans.
En mulig retning videre kan være å i større grad etterlyse prosjekter som overskrider motsetningen mellom kunstnerisk autonomi og målgruppetenkning, hvor det oppstår en felles arena hvor barn og kunstnere begge kan fungere som medskapere av kunsten.
Litteratur
Litteraturavsetningen og litteraturfeltet er det kunstfeltet med lengst tradisjon for øremerking av midler til produksjon av kunst for barn og unge. Dermed er litteraturavsetningen også i 2017 den avsetningen med størst andel tildelinger til barne- og ungdomskultur. Som beskrevet i rapporten for 2016 er det innen litteraturavsetningen en etablert praksis med øremerking til barne- og ungdomslitteratur, både innen produksjonsstøtteordningen (sakprosa for barn og unge), og med egne innkjøpsordninger. Litteraturformidlingsordningen har også formidling til barn og unge som et prioritert formål, men uten samme øremerking.
Det er likevel en liten nedgang i tildelingssum til prosjektbasert støtte til målgruppen barn og unge innen avsetningen for litteratur. Avsetningen til innkjøpsordningene for barne- og ungdomslitteratur er økt, på bakgrunn av friske midler fra Stortinget direkte øremerket forfatterhonorar, samt rådets egen prioritering av innkjøpsordningene for litteratur generelt.
Siden 2016 har sakprosa for barn og ungdom vært inkludert som prioritert sjanger under tilskuddsordningen for litteraturproduksjon. Antall søknader er imidlertid lavere enn forventet. I 2016 fikk 15 av 28 søknader tilskudd, mens det var redusert til 10 av 18 søknader i 1017. Fremdeles er det store forlag som i liten grad gir ut bøker innenfor denne sjangeren.
Allmenne kulturformål
Under avsetningen for allmenne kulturformål ligger disse støtteordningene og formålene:
-
Rom for kunst
-
Gjesteoppholdsstøtte
-
Tverrfaglige tiltak
-
Aspirantordningen
-
Kunst- og kulturkritikken
-
FoU-midler
-
Litteraturskaping med barn og unge
Tildelingssum til barne- og ungdomsprosjekter fra allmenne kulturformål er mer enn tredoblet fra 2016 til 2017. (Fra 4,6 til 15,2 mill. kroner) Hovedårsakene til dette er spesialutlysning med øremerkede midler under Gjesteoppholdsstøtten og egen satsing under Rom for kunst, samt FoU-utvalgets vedtak om å sette av kr 4,25 mill. kroner til forskningsprogrammet «Barn, unge, kunst og kultur». Det er også verdt å nevne at forsøksordningen «Kunst- og kulturkritikk» resulterte i økt aktivitet og tildelinger til kritikk av kunst for barn og unge.
Litteraturskaping med barn og unge
I 2017 har rådet også vedtatt å bruke 2,2 mill. kroner fra avsetningen for allmenne kulturformål til en tidsavgrenset forsøksordning på litteraturfeltet, Litteraturskaping med barn og unge, som hadde første søknadsfrist 5. desember 2017. Det kom inn 11 søknader med total søknadssum på 2,8 mill. kroner. En skoleklasse på 5. trinn på Ekeberg skole har fungert som underutvalg til Faglig utvalg for litteratur ved vurdering av disse søknadene.
Barn og unge, kunst og kultur
Forskningssatsingens programnotat inviterer til forskningsprosjekter som kan bidra til å gi nye kunnskaper og perspektiver på kunsten og kulturens plass i barn og unges liv. Prosjekter i satsingen skal ha et tydelig kunst- og kulturfaglig fokus og være relevante for Kulturrådets arbeid. FoU-utvalgets vurdering i møtene i august og november 2017 var at de fleste innkomne søknadene ikke var dekkende for satsingens formål og at det var ønskelig med større tematisk bredde blant prosjekter som tildeles midler. Det ble derfor kun tildelt rundt 1 mill. kroner til to forskningsprosjekter. De resterende midlene ble holdt tilbake for en videre utvikling av satsingen.
Gjesteoppholdsstøtte
Å stimulere til utvikling av arenaer for profesjonell, relevant og framtidsrettet kunstformidling for barn og unge er et av satsningsområdene innenfor fagområdet rom for kunst, og dette er også et viktig perspektiv for forsøksordningen Gjesteoppholdsstøtte. Derfor er 1,5 mill. kroner av ordningens totale ramme i 2017 og 2018 øremerket prosjekter som tilfører kompetanse og innhold til arenaene i deres arbeid rettet mot et ungt publikum. Satsningen gjelder for søknadsfristene i september 2017 og mars 2018. Etter tildelinger til søknader til septemberfristen er 1,41 mill. kroner bevilget. Det ligger imidlertid ingen begrensning på at øremerkingen på kr 1,5 mill. kroner er rammen for denne type prosjekter, og utvalg og råd står fritt til å bevilge mer til formålet.
Tverrfaglige tiltak
Det er også en markant økning i tildelinger til barne- og ungdomsprosjekter fra ordningen Tverrfaglige tiltak – fra rundt 800 000 kroner i 2016 til nesten 3 mill. kroner i 2017. Tverrfaglige tiltak ble opprettet i 2016, og hadde kun to søknadsfrister i 2016 og tre i 2017. Ordningen har spesifikt nedfelt et ansvar for tverrfaglige verksteder i områdeplanen. Sannsynligvis har søknadstilfanget endret seg som en følge av dette. Det er også noen aktører som har hatt støtte fra tidligere avsetning for barne- og ungdomskultur til gjennomføring av arrangementer i 2016, som i 2017 har fått til dels store tildelingsbeløp fra denne ordningen (Den fantastiske barnekunstfestivalen og TekstLab Ung).