Bred respons blant de unge
Tegning av Minecraftfigurer av Ask Meier Markota som danner grunnlag for hans prosjekt i det offentlige rom.
16 barn og ungdommer får 373 500 kroner i tilskudd til å gjøre sine egne prosjekter.
På rådsmøtet 4. juni ble tildelingene gjennom prosjektet Ung respons vedtatt. Det kom inn totalt 57 søknader fra 15 fylker. 16 av søkerne, åtte jenter og åtte gutter, fikk tilskudd. Totalt ble det tildelt 373 500 kroner. Søkerne kommer fra 15 ulike fylker med en total søknadssum på 1.8 millioner kroner. Det ble søkt om prosjekter innen alle kunstformer, men med en klar hovedvekt på musikk-, film- og videoproduksjon.
Se hele listen med Ung respons-tildelingene
- Det var utrolig inspirerende å lese alle de fine prosjektideene og se at det finnes mye skaperglede blant unge i dag, sier Asta Busingye Lydersen, leder av Utvalget for barne- og ungdomskultur som behandlet søknadene til Ung respons.
Prosjektene som har fått støtte, speiler omfanget av den totale søknadsmassen. Søknadene omfatter alt fra gateforumteater i Troms, produksjon av avis og barnebok, innspilling av musikk- og musikkvideo i Nord Trøndelag til installasjon og fotoutstilling i Akershus. Noen prosjekter skal gjennomføres av en enkeltperson, mens flere prosjekter samler mange unge i kreativ utfoldelse.
Unge kunstkritikere
Ask Meier Markota, ni år fra Akershus, er en av 16 som har fått støtte gjennom Ung respons til å gjennomføre sitt kreative prosjekt. Han har fått 20 000 kroner i støtte for å lage fire minecraftfigurer (digitale spillfigurer) i hardplast i størrelse en ganger en meter, basert på egne tegninger. Figurene skal produseres av et byrå og plasseres langs skoleveien med beskjeder som «Det er kult å være en god venn!».
Scenekunstkritikergruppa The Talkingshop skal til Ibsenfestivlen på Nathionalteateret.
Et annet prosjekt som fikk støtte var «The Talkingshop til Nathionalteateret». Bak prosjektet står den unge scenekunstkritikergruppen «The talkingshop» fra Stamsund med Viggo Skaby i spissen. Gruppen skal reise til Ibsenfestivalen for å anmelde forestillinger, samt intervjue kunstnere og publikummere om deres opplevelser av forestillingene. Alt skal publiseres på gruppens blogg. «The Talkingshop» er tildelt 50 000 kroner til gjennomføring av prosjektet.
Stor interesse
- Vi gleder oss til å se resultatene av tildelingene og vi håper at mange får glede av disse 16 spennende prosjektene, sier Lydersen.
For å nå målgruppen på 6-19 år, ble det lansert en kampanje bestående av plakater, nettsider og seks informasjonsvideoer. Plakater og informasjonsskriv ble sendt til alle landets grunnskoler og videregående skoler. Kulturskoler, ungdomsklubber, bibliotek og andre kunstformidlende institusjoner mottok også informasjonspakken om Ung respons.
I tillegg ble de unge oppfordret til å legge ut bilder av hva de mener er kunst på Instagram. Bildene ble lagt ut på prosjektets nettside. På nettsiden lå også prosjektets hovedinformasjonsvideo. Hele seks andre små videoer som minnet om prosjektets søknadsfrist og lignende ble lagt ut på prosjektets Facebook-side.